כניסה להריון - טיפים

כניסה להריון תלויה בשני בני הזוג וההחלטה להביא ילד לעולם מלווה את בני הזוג בכל מקום אליו יפנו. כניסה להריון נראית כמשימה קלה ופשוטה אך חשוב לזכור כי לפי נתונים לא רשמיים ל 25% מהזוגות יש קושי להיכנס להריון, וזאת למרות שלא בהכרח קיימת בעיית "אי פריון".

נציין כי בעיית פוריות מוגדרת כחוסר יכולת להביא ילד לעולם לאחר קיום יחסי מין בלתי מוגנים במשך שנה שלמה. במידה ואתם מחליטים להיכנס להריון הנה מספר טיפים העשויים להגדיל את הסיכויים.

בתור התחלה כדאי ללכת לגניקולוג ולעבור בדיקה כללית. בבדיקה זו מוודא הרופא כי אין מחלות או זיהומים אשר יכולים לגרום לסיבוכים במהלך ההריון או להקטין את הסיכוי להקלטות ההריון.

האישה נושאת את העובר ברחמה ולכן גוף האישה עומד לעבור שינויים רבים במהלך ההריון. כדאי להתחיל להשקיע בגופנו ולטפל בדברים שהזנחנו בין אם זה אכילה לא נכונה, דלקות חוזרות, פיסורה או טחורים שלא טופלו. יש לשים לב לפעולות הדורשות מאמץ רב כגון נשיאה והרמה של חפצים כבדים וכו'.

תזונה נכונה

מומלץ לבנות תפריט מאוזן על מנת לספק לגוף את הויטמינים והמינרלים החיוניים לו. במהלך ההריון גוף האישה דורש תשומת לב מיוחדת ולכן מומלץ לעבור לתפריט בריא ועשיר, המורכב מכל אבות המזון. במידה וידוע על מחסור ויטמינים או מינרלים בגוף, מומלץ להתייעץ עם הרופא על מנת להשלים את החסר.

שימוש בויטמינים ותוספים

לנשים המחליטות להיכנס להריון מומלץ על נטילת חומצה פולית, מחקרים הוכיחו כי חומצה פולית מקטינה את הסיכוי למומים אצל העובר. ניתן לקחת גם מולטי ויטמין המותאם להריון (כגון פרהנטל).

תת משקל / עודף משקל

עודף משקל או תת משקל יכולים להוות סיבה לאי פוריות ולכן מומלץ על דיאטה אשר תביא את הגוף למשקל תקין. חשוב להתאים את הרגלי האכילה להריון המתקרב על מנת שגוף האישה יוכל לשאת את העובר.

פעילות גופנית

פעילות גופנית המותאמת ליכולות האישה תתרום לשמירה על משקל גופה (משקל תקין הוא חלק משמעותי בסיכויי הכניסה להיריון) ותתרום לאיזון ההורמונים בגופה. נציין כי פעילות גופנית אשר איננה מותאמת עלולה לעייף את האישה ולהתיש את מערכות הגוף השונות.

הימנעות מצריכת אלכוהול ומשקאות עשירים בקפאין

מומלץ לנשים להימנע מצריכת אלכוהול מוגברת במהלך ההריון. לא נקבע סף אלכוהול מותר בהריון ולכן מומלץ להימנע באופן מוחלט מצריכת אלכוהול (כמובן שזה אינו כולל שתית מעט יין קידוש בשבת). כמו כן יש להמעיט בצריכת משקאות המכילים קפאין (קפה, תה ומשקאות מוגזים) ולהגביל את הכמות לכוס אחת ביום.

לגבר

אמנם האישה היא זו שנושאת את ההריון עצמו אך עדיין מומלץ לגבר לבצע מספר דברים פשוטים על מנת להגביר את הסיכויים להיכנס להריון. יש לשים לב כי האשכים לא יתחממו מדי (הדבר עלול לפגוע באיכות הזרע) ועל כן מומלץ להמעיט בתחתונים צמודים, מכנסיים צמודים מדיי ושהייה ממושכת בג'קוזי או סאונה. כמו כן, ניתן לקחת ויטמין C , E או אבץ הנחשבים כמעלים של איכות וספירת הזרע.

//

יחסי מין סביב מועד הביוץ

האישה פוריה כ 5 ימים בחודש (משתנה מאישה לאישה), הסיבה לכך היא כי הביוץ נמשך כ- 24 שעות ותאי זרע יכולים לשרוד בגוף האישה כ – 3 ימים. לכן יש לתזמן את קיום יחסי המין בסמוך למועד הביוץ ועד ארבעה ימים לפני. דוגמא: לאישה עם מחזור חודשי סדיר וביוץ המתרחש סביב היום ה- 14 מומלץ לקיים מגע מיני סביב הימים ה-12-16. (עוד על ביוץ). במידה והמחזור החודשי שלך איננו סדיר או אינך יודעת מתי מתרחש מועד הביוץ תוכלי להעזר בערכות לזיהוי ביוץ, בדיקת דם וביצוע אולטראסאונד (עוד על זיהוי הביוץ) בכדי לדעת בצורה טובה יותר מתי מתרחש הביוץ.

תדירות קיום יחסי המין

לפי הדעה הרווחת, קיום מגע מיני תכוף ללא מרווחים בין הימים עלול לפגום באיכות הזרע ולהגביר בעיות אי פריון, ולכן מומלץ לקיים מגע מיני בהפרשים של יומיים עד שלושה ימים בין מגע מיני אחד למשנהו (יצויין בהקשר זה, כי גם התנזרות מיחסי מין עלולה לפגוע באיכות הזרע, למרות תפיסה שגויה, כי הימנעות מקיום יחסי מין למשך זמן ממושך, תשפר את איכות הזרע).

מתחים נפשיים

לחץ או מתח נפשי הינם אחד הגורמים המקשים על האישה להיכנס להריון. חשוב ללמוד כיצד להפחית לחצים ולהפיג מתחים אם זה על ידי ביצוע מדיטציה, יוגה, דיקור סיני וכו', צמצום שעות העבודה או הפחתה בכמות המשימות היומיות ועוד. לקריאה נוספת בנושא תמיכה פסיכולוגית בטיפולי פוריות.

פניה מוקדמת למומחה הפוריות

במידה והנך מתחת לגיל 35 אך מרגישה כי אינך מצליחה להיכנס להריון כדאי לסמוך על תחושותייך בעניין ולהתייעץ עם מומחה לפוריות, ייתכן ובמהלך הבירור תגלי היסטוריה רפואית משפחתית של בעיות פוריות בגיל צעיר או ייתכן ותגלי כי את סובלת משחלות פוליצסטיות או אנדרומטריוזיס מה שיכול להשפיע על פוריותך.

במקרים רבים נשים מתחת לגיל 35 נמצאות בריאות ופוריות אך חשוב להבין כי מתח מתמיד, לחץ, חרדות והרצון להיכנס להריון, יכולים להשפיע על פוריות האישה. פניה אל מומחה לפוריות גם בגיל צעיר יכולה להרגיע אותך. במידה ומומחה הפוריות אכן יאשר כי הנך בריאה ופורייה וכי עליך להמשיך לנסות להיכנס להריון בדרך הטבעית הדבר יפחית מהלחץ והחרדה וכתוצאה מכך יעזור להריון ספונטני. ‫‬לקבלת מידע על הרופאים הנבחרים של האתר לחצי כאן‫.‬

לא להתייאש

אל תאמרו נואש אחריי מספר ניסיונות בודדים, הריון יכול להתקבל בממוצע אחריי חצי שנה של ניסיונות אצל זוג ללא בעיות פוריות.

מכיוון שגיל הינו אחד הגורמים לבעיות פוריות (מעל גיל 35 פוריות האישה דועכת בקצב מהיר ואחרי גיל 40 הסבירות להריון יורדת משמעותית) מומלץ לאישה מעל גיל 35 לא לחכות שנה במקרה ולא מתקבל הריון אלא לפנות לרופא מתאים. רופא אשר יוכל להנחות את האישה במידה ואכן תתגלה בעיית פוריות. (לקריאה נוספת אודות הבחירה ברופא פרטי).

לסיכום, במאמר זה ניסינו להביא מעט עצות שימושיות לנשים הרוצות להיכנס להריון. חשוב לזכור כי בעיות אי פריון מוגדרות כחוסר יכולת להביא ילד לעולם לאחר קיום יחסי מין בלתי מוגנים במשך שנה שלמה ולכן חוסר הצלחה בחודש הראשון לנסיונות איננו סימן לבעיית פוריות (עוד על בעיות פוריות). עם זאת מומלץ לפנות לרופא מתאים אם ידוע על בעיות אשר יכולות לגרום לאי פריון או במקרה של לחץ (מתי לפנות אל מומחה לפוריות). חשוב לבחור רופא בעל נסיון רב שיענה לכל השאלות ויסביר מה המשמעויות ומה סיכויי ההצלחה. יש להניח כי רופא מתאים יקצר את אורך הזמן הנדרש לפתרון. (לקריאה נוספת אודות הבחירה ברופא פרטי). תוכלו לקרוא עוד על רופאים נבחרים של האתר.

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופ' גליה אורון
 מנהלת היחידה לפוריות ולהפריה חוץ-גופית במרכז הרפואי כרמל.

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעיצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top