פוריות - מיתוסים

פוריות האישה והגבר הינה תחום מורכב וחדשני יחסית. פעמים רבות אנשים מסתמכים על הידע האישי שלהם בכל הקשור לפוריות ולא מוודאים אותו עם מקור מוסמך.
ריכזנו עבורכם רשימה של מיתוסים נפוצים בתחום הפוריות:
מיתוס 1 – נורא קל להיכנס להריון
כניסה להירון הינה דבר טבעי אך לא תמיד קל. ישנם מקרים בהם כניסה להריון נעשית תוך זמן קצר וישנם מקרים בהם נתקלים בקשיים ויש צורך לפנות לטיפול רפואי על מנת להצליח להרות.
מיתוס 2 – לא תהיה לנו שום בעיה להרות אנחנו צעירים
זה אכן נכון שקיים קשר בין גיל האישה לבין פוריות האישה, אך חשוב לזכור כי גיל האישה איננה בעיית הפוריות היחידה וכי קיימות בעיות נוספות, כגון: שחלות פולציסטיות (עוד על שחלות פוליצסטיות), עודף משקל, אנדומטריוזיס (פיזור של רירית רחם מחוץ לחלל הרחם ועל איברי הרביה) (עוד על אנדומטריוזיס), בעיות מבניות ברחם. בנוסף ייתכן מצב שבו בעיות הפוריות הם אצל הגבר, כגון: ספירת זרע נמוכה, בעיה בתנועתיות הזרע, בעיה במבנה הזרע. (עוד על בעיות פוריות).
מיתוס 3 – כבר יש לנו ילד אחד, לא תהיה לי בעיה להרות בשנית גם אם הצלחת להרות בפעם הראשונה בצורת טבעית הדבר איננו ערובה לכך שתצליחי להרות בשנית. לעתים קרו
בות זוגות אשר הצליחו להרות בפעם הראשונה לא מצליחים להרות בפעם השניה. הסיבה לכך יכולה להיות נעוצה בגורמים רבים, בין היתר בגיל בני הזוג, שכן קיים קשר בין גיל האישה לפוריות האישה, כמו כן קיים קשר בין גיל הגבר לאיכות תאי הזרע.
מיתוס 4 – בעיות פוריות הינן נפוצות יותר אצל האישה
הדבר איננו נכון, בעיות פוריות קיימות אצל גברים נשים ואף אצל שני בני הזוג. ב – 40% מהמקרים הגורם לבעיית הפוריות נמצא אצל הגבר, ב- 40% מהמקרים בעיות הפוריות נעוצות בבעיה נשית. בכ 10% מהזוגות אי הפריון אינו מוסבר – מצב זה נקרא עקרות בלתי מוסברת כמו כן לכ 10% מהזוגות יש אי פריון משולב אצל שני בני הזוג. (עוד על בעיות פוריות)
מיתוס 5 – במידה ומתרחשת שפיכה הדבר מוכיח כי הגבר פורה וכי אין בעיות זרע
איכות הזרע נקבעת על פי שלושה מדדים: ספירת תאי הזרע (כמות) , מבנה הזרע (צורה תקינה), ותנועתיות הזרע (יכולתם של תאי הזרע לשחות אל עבר החצוצרה). שפיכה מורכבת מנוזל זרע ותאי זרע כאשר תאי זרע הם האחראים הבלעדיים לפוריות הגבר. כדוגמא, ישנם מקרים בהם לא נמצאו תאי זרע בנוזל הזרע ולכן על אף שהתרחשה שפיכה הדבר איננו מעיד על איכות השפיכה כלומר על פוריות הגבר.
מיתוס 6 – קיום יחסי מין בתדירות גבוהה (כל יום) מעלה את סיכויי ההריון
האמונה הרווחת היא כי ככל שמקיימים יותר יחסי מין כך גדלים הסיכויים להיכנס להריון. אמונה זו איננה נכונה שכן ככל שתדירות יחסי המין עולה איכות הזרע יורדת ולכן הסיכוי להיכנס להריון יורד גם כן. ההמלצה הקיימת היא לקיים יחסי מין בהפרשים של יום, כלומר: יום כן יום לא.
מיתוס 7 – אני יכולה לחכות עד גיל 40 על מנת להרות
קיים קשר הדוק בין פוריות האישה לבין גיל האישה (עוד על גיל האישה ופוריותה). מחקרים הוכיחו כי קיימת ירידה בפוריות האישה לאחר גיל 35 ואחרי גיל 40 הדעיכה הינה דרסטית (כמובן שיש מקרים יוצאי דופן). ככלל, סטטיסטית, סיכוי גבוה כי נשים מעל גיל 40 ייתקלו בקשיים מרובים להרות ועל כן יצטרכו לפנות לרופא ולקבל טיפול מתאים. (עוד על בחירת רופא מטפל)
מיתוס 8 – בעקבות טיפולי פוריות תמיד מתקבלים תאומים או שלישיות
בעת ביצוע טיפולי פוריות קיימת נטיה להריון מרובה עוברים וזאת מכיוון שלרוב מספר העוברים המוחזרי
ם לרחם האישה גדול מאחד. הרופא המטפל ממליץ לאישה על כמות העוברים שלדעתו כדאי להחזיר לרחם  זאת על סמך נתונים שונים כגון: בעיות בריאותיות של האישה, גיל האישה, מספר טיפולים קודמים ומספר הריונות קודמים וכו'. חשוב לזכור כי ההחלטה הסופית היא של האישה והיא זו המחליטה על מספר העוברים המוחזרים לרחמה. לאישה מעל גיל 40 מנסים להחזיר מספר עוברים כאשר מקווים כי אחד מהם באמת יקלט. ככלל המלצת הרופאים היא לא להחזיר יותר מ-3 עוברים.

לסיכום, ראינו כי קיימים מיתוסים שונים בתחום הפוריות. חלקם מבוססים על חצאי אמת וחלקם מומצאים. במידה ויש לכם שאלות או אי הבנות בנוגע לנושאים הבאים: ביוץ האישה, בעיות פוריות, טיפולי פוריות וכו' תוכלו לפנות לרופא המטפל. חשוב לבחור רופא מטפל שתרגישו איתו בנוח ולא תהססו לשאול אותו שאלות ולשתף אותו בחששות שלכם (עוד על בחירת רופא מטפל). תוכלו לקרוא עוד על רופאים נבחרים של האתר.

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופ' גליה אורון
 מנהלת היחידה לפוריות ולהפריה חוץ-גופית במרכז הרפואי כרמל.

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעיצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top