תרופות פריון [fertility medicine]

במהלך טיפולי הפוריות השונים הרופא יקבע פרוטוקול לאישה ולפיו יהיה עליה ליטול תרופות פריון. לכל תרופה ייעוד משלה והיא ניתנת בשלב אחר של הטיפול. כמו כן, תרופות פוריות ניתנות תוך כדי התחשבות בין היתר בגיל האישה, מבנה שחלותיה, משקלה ותגובות קודמות לטיפולים בעבר. בפוסט זה נסקור, בצורה כללית, חלק מהתרופות המוצעות לנשים העוברות טיפולי פוריות.

//

תרופות למניעת ביוץ מוקדם:

על מנת לוודא את מועד הביוץ על הרופא למנוע ביוץ מוקדם. מטרת התרופות היא לחסום את פעולת בלוטת יותרת המוח ולאחר מכן להתחיל במתן תרופות לצורך השריית ביוץ.

קיימים שני סוגים של תרופות למניעת ביוץ, תרופות המכילות אגוניסטים ל-GnRH או אנטגוניסטים ל-GnRH.

//

התרופות הנפוצות למניעת ביוץ מוקדם המכילות אגוניסטים ל GnRH: 

תרופה המכילה  אגוניסט ל GnRH גורמת להפרשה מוגברת של הורמנים מבלוטת יותרת המוח. דיכוי ההפרשה מתרחש רק כעבור כשבועיים.

  • דיפרלין [Diphereline]: זריקה חד פעמית אל תוך השריר או זריקה תת עורית במינון התרופה נשמרת  בטמ"פ החדר.
  • סינראל [Synarel]:הסנפה (דרך האף), בנחיר אחד או בשני הנחירים.
  • סופרפקט [Superfact]:הסנפה (דרך האף), בנחיר אחד או בשני הנחירים.

תופעות לוואי:

התרופות מדכאות את הביוץ ולכן במידה והשימוש מתארך הרי שהאישה עלולה לפתח תסמינים של גיל המעבר כגון יובש בנרתיק, גלי חום ושינויים במצב הרוח.

//

התרופות הנפוצות למניעת ביוץ מוקדם המכילות אנטגוניסטים ל GnRH: 

תרופה המכילה אנטגוניסטים חוסמת באופן מיידי את בלוטת יותרת המוח וניתן להתחיל באופן מיידי בגירוי השחלות.

  • צטרוטייד [cetrotide]: זריקה יומית תת עורית או זריקה תת עורית כל 4 ימים תלוי במינון.
  • אורגאלוטראן [orgalutron]: זריקה יומית תת עורית.

תרופות המיועדות להשריית ביוץ:

איקקלומין [Ikaclomin]:

בתרופה זו משתמשים בשלב הראשוני לצורך תזמון הביוץ. איקקלומין הינה תרופה סינטטית (מופקת בתנאי מעבדה) היא דומה במבנה להורמון אסטרוגן ובכך נקשרת לקולטני האסטרוגן וחוסמת אותם. כתוצאה מכך נוצרת בגוף תחושה של חוסר אסטרוגן ובלוטת יותרת המוח מפרישה הורמונים המעוררים את השחלה לייצר זקיקים רבים יותר. מטרת הכדורים לעורר ביוץ ומתאימים ביותר במצבים של כשל ביוץ‫.‬

אופן השימוש: יש לקחת את המינון שקבע הרופא במשך 5 ימים (החל מהיום ה-3 עד ל-5 של המחזור), העלאת המינון מתבצעת כאשר התגובה לא מתרחשת כצפוי.

תופעות לוואי: מלבד הטיפול הרצוי איקקלומין יכול לגרום הופעת ציסטות בשחלות וגלי חום, רירית רחם דקה. התופעות יחלפו כאשר האישה תפסיק להשתמש בתרופה, הציסטות יעלמו תוך חודש. רירית הרחם הדקה עשויה לפגוע בסיכוי להשרשת ההריון למרות קיום ביוץ. תופעת לוואי נדירה מאוד אך המחייבת הפסקת טיפול היא הפרעת ראיה.

ביטויים נוספים: איקאקלומין, אקקלומין.
//

תרופות המגרות את השחלות ליצירת זקיקים:

תרופות ליצירת זקיקים מכילות הורמון בשם FSH  (בחלק מהתרופות נמצא גם הורומן LH), התרופה מופקת משתן של נשים בגיל הבלות או באמצעות הנדסה גנטית. הורמון FSH אחראי לייצור מספר זקיקים. הטיפול מתבצע תוך הזרקת ההורמון לגוף האישה. ישנן תרופות המאפשרות הזרקה עצמית.

תרופות נפוצות:

  • מנוגון [Menogon]: זריקה תת עורית לבטן או לשריר – פעם ביום. מינון הכמוסות מותאם לכל אישה בהתאם לגילה, מבנה השחלות תגובה לטיפולים קודמים ועוד.
  • מנופור [Menopur]: זריקה תת עורית לבטן או לשריר – פעם ביום. מינון הכמוסות מותאם לכל אישה בהתאם לגילה, מבנה השחלות תגובה לטיפולים קודמים ועוד.
  • גונל [Gonal F] : זריקה תת עורית לבטן או לשריר – פעם ביום. נמכר כעט חד פעמי המאפשר הזרקה עצמית. מינון הכמוסות מותאם לכל אישה בהתאם לגילה, מבנה השחלות תגובה לטיפולים קודמים ועוד.
  • פיוריגון [Puregon]: זריקה תת עורית לבטן או לשריר – פעם ביום. נמכר כעט רב פעמי עם מחסנית חד פעמית שמכילה את התרופה. מינון הכמוסות מותאם לכל אישה בהתאם לגילה, מבנה השחלות תגובה לטיפולים קודמים ועוד.

תופעות לוואי:

גירוי יתר שחלתי הינו מצב שבו השחלות מגורות יתר על המידה ומכילות ציסטות. בעקבות הבשלה של מספר ביציות עלול להתפתח הריון רב עוברים (נחשב להריון בסיכון גבוה גם עבור האם וגם עבור העובר).

תרופות לגרימת ביוץ:

לצורך הבשלה סופית של הביצית וגרימת הביוץ נותנים לאישה תרופות המכילות את ההורמון BHCG המופקות משתן של נשים בהריון או באמצעות הנדסה גנטית.

דוגמאות:

  • פרגניל [Pregnyl]: ניתנת כזריקה לשריר. לאחר 36 שעות מקבלת הזריקה אמור להתרחש מועד הביוץ. (פחות בשימוש)

תופעות לוואי:

בדיקת הריון עלולה להטעות ולצאת חיובית (להראות שיש הריון) במשך 10 ימים מקבלת הזריקה.

//
  • אוביטרל [Ovitrelle]:

תרופה סינטטית המיוצרת בהנדסה גנטית ומכילה את הורמון ההריון HCG. אוביטרל אחראית על גרימת ביוץ, שחרור הביציות מהשחלה. הזרקת האוביטרל נעשית בהתאם להתפתחות הזקיקים וכאשר רירית הרחם מספיק עבה. אוביטרל יעילה מאוד, מתן הזריקה במועד הנכון גורם לביוץ. מכיוון שאוביטרל מיוצרת בשיטת הנדסה גנטית הרי שהתרופה נקייה והיא מכילה מעט מאוד שאריות ביולוגיות ישנו מיעוט בתופעות הלוואי המקומיות (אדמומיות).

אופן השימוש: ניתנת כזריקה תת- עורית (ניתן להזריק גם באופן עצמי). יש לאחסן בטמפ' החדר. תוך 36 שעות מקבלת הזריקה אמור להתרחש ביוץ.

//

תרופות לעיבוי רירית הרחם:

בתהליך הפריה חוץ גופית המעבדה משמשת כמקום מפגש לתא זרע עם תא ביצית וכך רחם האישה איננו מוכן לקליטת הריון. לאחר שאיבת הביציות האישה מקבלת תרופות המכילות פרוגסטרון / אסטרוגן אשר נועדו לעבות את רירית הרחם ולאפשר קליטת הריון. האישה לוקחת את התרופה בסיום הביוץ במשך שבועיים עד לבדיקה ההריון.

פרוגסטרון:

  • אוטרוגסטן [Uterogestan]: אוטרוגסטן מוחדר לנרתיק (ניתן להשיג מוליך להקלה על התהליך).
  • אנדומטרין [Endometrin]: אנדומטרין מוחדר לנרתיק (מצורף מוליך להקלה על התהליך).
  • קרינון [Crinone]: ג'ל המוחדר לנרתיק באמצעות מוליך – פעם אחת ביום.
  • ביפאסטון [Biphaston]: טבליות הנלקחות דרך הפה פעם ביום.
    • גסטון [Gestone]: זריקה תוך שרירית פעם ביום.

אסטרוגן:

  • פרוגינובה [Progynova]: טבליות הנלקחות דרך הפה פעמיים-שלוש ביום.
  • אסטרופם [Estrofem]: טבליות הנלקחות דרך הפה פעמיים-שלוש ביום, ניתן להחדיר גם לנרתיק.

תופעות לוואי:

קרישיות יתר, הדם נקרש בקלות ועלול לגרום לסתימת כלי הדם ברחם האישה ובשיליה.

לסיכום, ראינו כי תרופות רבות מוצעות לנשים העוברות טיפולי פוריות. בחירת התרופה המתאימה ביותר עבורך הינה פועל יוצא של בחירת הרופא המתאים (רופאים נבחרים של האתר) ביותר עבורך שכן הוא זה שאחראי להתאמת הטיפול לצרכייך. על כן חשוב לבחור את הרופא המתאים ביותר עבורך, רופא קשוב שתוכלי להתלנון בפניו על התרופות ובמידת הצורך להחליף אותן. עוד על כיצד לבחור רופא ועל רופאים נבחרים של האתר.

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופ' גליה אורון
 מנהלת היחידה לפוריות ולהפריה חוץ-גופית במרכז הרפואי כרמל.

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעיצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

תרופות פריון נוספות:
ביפאסטון, ארגסט, דקסאמטזון, קלומיפן ציטרט, פרילאק, פרולוטון דפו, גלוקופאג', לובריס, כוריגון, גלוקומין, מטפורמין, דוקסילין, פרדניזון.

Scroll to Top