מחזור חודשי - פוריות

במאמר זה ננסה לתת רקע בסיסי ולהסביר מהו המחזור החודשי, נפרט מהם הזקיקים, מהו הגופיף הצהוב וננסה להבין את הקשר בין מחזור חודשי תקין לפוריות האישה.

 

מחזור חודשי מסמן כי נערה הגיעה לבשלות מינית וכי גופה יכול להיכנס להריון. לעיתים נתפס המחזור החודשי כמטרד אך מה שבטוח הוא, שלרוב, מחזור חודשי תקין משקף את מצב בריאותו של גוף האישה. מחזור סדיר (יחסית) מתקשר לאישה בריאה, התהליכים בגופה מתרחשים כסדרם, וסיכוי גבוה כי היא יכולה להיכנס להריון ולהביא ילד לעולם.

 

מהו בעצם המחזור החודשי ?

מחזור חודשי הינו מכלול התהליכים והשינויים הביולוגיים המתרחשים בגוף האישה במהלך החודש. נהוג לחשוב כי המחזור הינו הדימום, היות וזהו הסימן החיצוני המובהק ביותר אך עלינו לזכור כי גופה של האישה נמצא בשינויים תמידיים והדימום הינו רק שלב אחד ממכלול התהליכים המתרחשים.

בעיות במחזור החודשי יכולות להעיד על בעיות בביוץ ולהצביע על בעיית פוריות. חשוב שהאישה תהיה מודעת לגופה ולתהליכים המתרחשים בו, למחזור החודשי שלה, לשלביו השונים ומשמעותם וזאת על מנת לנטרל חששות ודאגות מכל סוג שהוא.

האישה נולדת עם כל הביציות שלה, כ 300-400 אלף ביציות, כמות גדולה מאוד אשר ממנה פחות מאלף ביציות יבשילו ויעברו את מסלול "המחזור החודשי". הביציות עטופות בשקיקים קטנים בתוך השחלה ונקראים זקיקים.

מחזור חודשי של 28 יום, נודע כנורמאלי וסדיר ונהוג לחשב את שאר הימים ביחס אליו אך הדבר אינו נכון תמיד וידוע כי אורך המחזור הינו בין 25-31 יום. היום הראשון לדימום הוא היום הראשון למחזור וממנו מתחילה הספירה.

מהם השלבים השונים של המחזור ?

הדימום – וסת:

הדימום נמשך בין 3-7 ימים. מספר הימים יכול להשתנות מאישה לאישה ואף ממחזור למחזור באותה אישה. האישה מאבדת בין 20-80 מ"ל של דם. רחם האישה מתכווץ על מנת לפלוט את הדם מתוכו ולכן נשים מסוימות עלולות להרגיש כאבי בטן ותחושת אי-נוחות כללית בבטן התחתונה.

התפתחות הזקיק:

בלוטת יותרת המוח מייצרת הורמון הגורם לייצור מספר תאי זקיקים  בשחלה. הזקיקים מייצרים אסטרוגן ונעים כלפי שטח הפנים של השחלה. האסטרוגן אחראי לכך שרירית הרחם מתעבה ומועשרת בכלי דם. הזקיק המפותח ביותר רק הוא יפלוט ביצית בשלה.

הביוץ:

הזקיק המפותח ביותר מתבקע והביצית בתוכו יוצאת מתוך השחלה אל עבר החצוצרה. הביצית חיה פחות מיומיים ולכן אם היא איננה מופרית על ידי תא זרע, הביצית תתמוסס. תקופה זו הינה התקופה הפורייה של האישה כיוון שרק בזמן הזה יכולה להתרחש הפריה. (עוד על ביוץ).

הגופיף הצהוב:

לאחר הביוץ, הופך הזקיק ממנו התפתחה הביצית למסת תאים המכונה גופיף צהוב, ומתחיל ייצור של הורמון בשם פרוגסטרון אשר חיוני להכנת רירית הרחם להשרשת העובר והתפתחות תקינה של הריון.  הביצית המופרית נעה לכיוון הרחם תוך כדי חלוקתה למספר גדל של תאים עד להווצרות בלסטוציסט (עובר בשלבי התפתחות ראשונים) אשר משתרש ברחם.

הדימום – וסת (תחילתו של מחזור חדש):

במידה והביצית לא הופרתה היא לא תקלט ברחם ולא יתקיים הריון. הרחם יתכווץ, דפנות הרחם וכלי הדם יחלו לנשור – זהו הדימום הוסתי המסמן את תחילתו של מחזור חדש.

 

המחזור החודשי ובעיות פוריות:

כאמור המחזור החודשי מורכב ממספר שלבים כאשר שלב הביוץ הוא השלב האחראי לפוריות האישה. חשוב להבין מתי מתרחש שלב הביוץ על מנת לדעת מהו חלון הזמן בו פוטנציאל ההפרייה הוא הגבוה ביותר ובו לזוג יש את הסיכוי הטוב ביותר להיכנס להריון.

במידה ובכל זאת נתקלת בבעיות פוריות (עוד על בעיות פוריות) חשוב לזכור כי מבחר הטיפולים המוצעים לאישה המתקשה להיכנס להריון מגוון מאוד (עוד על טיפולי הפוריות). החל מטיפולים פשוטים (יחסית) הדורשים נטילת תרופות פריון וניטור ימי הביוץ וכלה בטיפולים הדורשים מהאישה קבלת זריקות, שאיבת ביציות ולפעמים אף בחירה בתרומת ביצית או פונדקאות.

באפשרות האישה לבחור את סוג הטיפול תוך כדי התייחסות להמלצותיו של הרופא המטפל. ככלל הרופא ימליץ על הטיפול הפשוט ביותר ורק אם האישה לא מצליחה להיכנס להריון יעבור הרופא לטיפולים מסובכים וארוכים יותר.

היות וגיל האישה הוא אחד הגורמים המשפיעים על הצלחת טיפולי הפוריות (מעל גיל 35 פוריות האישה דועכת בקצב מהיר ואחריי גיל 40 הסבירות שאישה תיכנס להריון יורדת משמעותית), הזמן הינו גורם משמעותי וקריטי שאין לזלזל בו. מומלץ לאישה לבחור את הרופא הטוב ביותר עבורה, רופא בעל נסיון רב שיענה לכל שאלותיה ויסביר לה מה המשמעות של כל תהליך ומה סיכויי ההצלחה (עוד על הבחירה ברופא מטפל).

לסיכום, ראינו כי המחזור החודשי מורכב ממספר שלבים, כאשר שלב הביוץ הוא השלב האחראי לפוריות האישה. לקריאה נוספת אודות בעיות פוריות ובדיקות פוריות.

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופ' גליה אורון
 מנהלת היחידה לפוריות ולהפריה חוץ-גופית במרכז הרפואי כרמל.

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעיצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top