טיפולי פוריות – ציבורי מול פרטי

לאחר שהחלטתם לבצע בירור ראשוני בנושא פוריות או להתחיל תהליך של טיפולי פוריות, הרי שתעמדו מול החלטה נוספת – האם לעבור את הטיפול במערך הציבורי או במערך הפרטי? במאמר זה נציג את היתרונות והחסרונות של כל אחת מהאפשריות הללו.

 

ההחלטה היכן ואצל איזה רופא לבצע טיפולי פוריות איננה החלטה פשוטה ויש מספר פרמטרים שכדאי לקחת בחשבון, בין היתר כדאי לחשוב על מיהו הרופא המומחה לפוריות, מה ניסיונו ומומחיותו והאם יש כימיה בינך לבין הרופא, כדאי לקחת בחשבון מה מיקום המרפאה / בי"ח ומה מחיר הטיפול.

 

פרמטרים אלו מבדילים בין טיפולי פוריות במסגרת קופ"ח לבין טיפולים אצל רופא פרטי. כדאי להשקיע זמן בבחירת אופן ביצוע הטיפול (ציבורי או פרטי) שכן החלטה זו עשויה להשפיע על חייכם לתקופה הקרובה וכי היא עשויה להשפיע על תוצאות הצלחת הטיפול ומשך הטיפול.

 

טיפולי פוריות – יתרונות ביצוע הטיפול באופן פרטי:

היתרון הראשון בביצוע טיפולי פוריות אצל רופא פרטי, הוא באפשרות בחירת הרופא עצמו. קודם כל אתם מחליטים באופן בלעדי מי הרופא שיטפל בכם, מבלי שתהיו תלויים במגבלות כאלו ואחרות (כפי שקיים בקופות החולים). בחירת מומחה לפוריות היא החלטה חשובה שאף עשויה להשפיע על תוצאות הטיפול. על כן, חשוב שתוכלו לגשת אל הטיפול בלב שלם בידיעה שבחרתם את הרופא המתאים לכם. (לרשימת רופאים נבחרים של האתר).

 

במערכת הציבורית לעומת זאת, תהיו תלויים בקופה וברופאים שהיא מציעה. לא תמיד תהיה לכם יד בבחירת הרופא, וגם אם תוכלו לבחור בעצמכם את הרופא, הבחירה תעשה בד"כ מתוך רשימת הרופאים המורשים באותה קופה. לעיתים תאלצו לחכות עד מספר חודשים על מנת לראות את הרופא. הבחירה ברופא פרטי היא גם בחירה במקום בו מטפל הרופא, כדאי לבחור מקום שקרוב לביתכם במידה ותזדקקו לשירותי הרופא/מרפאה וכדי שתוכלו להגיע למקום בקלות יחסית.

לרוב, המציאות בישראל היא שהרופאים הנחשבים לטובים בתחום טיפולי הפוריות הינם רופאים עסוקים מאוד. מערכת הבריאות הציבורית במדינת ישראל עמוסה מאוד ועל מנת לקבוע תור לאחד ממומחי הפוריות תאלצי לעיתים לחכות אפילו מספר חודשים, הדבר יכול להיות בעייתי שכן גיל האישה הינו אחד הפרמטרים הקריטיים להצלחת טיפולי הפוריות ובטיפולי פוריות הזמן הינו הפרמטר שנחשב מהחשובים ביותר. עוד על פוריות האישה.

 

הבחירה ברופא הנכון חשובה, בין היתר, מכיוון שהצלחת טיפולי הפוריות תלויה גם בניסיונו של הרופא. ניתן לשער כי ככל שהרופא טיפל במקרים רבים יותר כן הוא בעל ניסיון רב יותר, כמו כן יש לשים לב לרמת זמינותו של הרופא, הזמינות חשובה מאוד בנושאים הקשורים בטיפולי פוריות, כיוון שאין לדעת מה יכול לקרות, במידה ותתקלי במקרה חירום תוכלי לפנות אל הרופא הפרטי בכל שעה ביום כולל שבתות וחגים (דבר מקובל יחסית אצל המומחים לפוריות). עוד על כיצד לבחור רופא.

 

נשים רבות בוחרות שלא לבזבז זמן ומעדיפות לפנות כבר בשלב הראשון של בירור אי הפוריות אל מומחה פוריות אשר יכול להיות חלק ממכון פוריות, מרפאת פוריות או לנהל קליניקה עצמאית, אשר יביא אותן לתוצאות בדרך המהירה ביותר ובמיוחד שבמדינת ישראל קיימים החזרים יחסית רחבים מהביטוחים עבור טיפולים פרטיים בקופות החולים השונות.

 

חשוב לזכור, הקשר שנוצר בעת ביצוע טיפולי פוריות בין מומחה הפוריות לבינך עשוי להיות עמוק ויש לו חשיבות רבה בכל הנוגע להצלחת הטיפולים, הרופא אותו בחרת צריך להיות רופא שעליו את יכולה לסמוך, רופא שאת לא מתביישת לשאול אותו שאלות וכן רופא שיש לך איתו כימיה ואת מרגישה שהוא אכן קשוב וזמין לך. לעיתים מומלץ בשלב הראשוני לבצע מספר פגישות יעוץ (עם רופאים שונים) בתחילת הדרך בכדי לבחור את הרופא המתאים ביותר עבורכם, דבר שישתלם בהמשך.

טיפולי פוריות – יתרונות ביצוע הטיפול באופן ציבורי:

היתרון הגדול בביצוע טיפולי פוריות במסגרת הציבורית הוא במחירה הזול, אשר נמוך בצורה משמעותית מטיפול פוריות במגזר הפרטי.

טיפולי הפוריות ממומנים ברובם במדינת ישראל. קופות החולים מציעות סלים רבים ומגוונים וכן החזרים שונים עבור השלבים בטיפולי פוריות.

במידה ואתם מבצעים את טיפול הפוריות באופן פרטי זכרו כי ניתן לקבל החזרים מהקופה בה אתם מבוטחים (לרוב גם במקרים בהם הרופא שבחרתם אינו משתייך לקופת החולים שלכם). וזאת בהתאם לביטוח אליו אתם משתייכים. מומלץ לברר אילו החזרים מגיעים לכם בהתאם לקופה אליה אתם משתייכים.

במידה ותבצעו את טיפולי הפוריות במסגרת הציבורית הרי שתצטרכו לבחור את בית החולים הקרוב ביותר אליכם, לרוב רופאי הפוריות בבתי החולים זמינים יותר בשעות בבוקר ועל כן יתכן שתצטרכו להפסיד שעות עבודה. כמו כן יש לקחת בחשבון כי יתכן ובכל ביקור בבית החולים, רופא אחר יקבל את האישה. רופא אחד יפנה אותה לבדיקות, רופא אחר יקבע לה את הפרוטוקול ואת אופן הטיפול ורופא נוסף יבצע את השאיבה/החזרה. במקרה כזה יש להקפיד על סנכרון מקסימלי בין הרופאים, מקרים של חוסר סנכרון בין הרופאים השונים עלול להוביל לטיפולים שגויים או לטיפולים שאינם הטיפולים הנכונים ביותר דבר שעלול לעלות כסף, זמן שבוזבז לריק ואף להסתיים במפח נפש.

לסיכום, ההחלטה בדבר היכן תבצעו את טיפולי הפוריות היא לא דבר שיש להקל בו ראש, וייתכן שתהיה לו השפעה על תוצאות הטיפול ובכך על קליטת הריונכם. טיפולי פוריות הינם תהליך שבמקרים רבים לוקח חודשים רבים (לעיתים שנים), לכן עליכם לבחור את הרופא הטוב ביותר עבורכם ולהשקיע זמן בהליך בחירת הרופא, רופא שאתם תסמכו עליו שכן רופא זה אמור לעזור לכם להביא ילד לעולם. עוד על כיצד לבחור רופא מטפל וכן על רופאים מומחים בתחום הפוריות .

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופ' גליה אורון
 מנהלת היחידה לפוריות ולהפריה חוץ-גופית במרכז הרפואי כרמל.

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעיצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top