טיפולי פוריות - פתיחת התיק הרפואי

ההחלטה להתחיל לבצע טיפולי פוריות הינה החלטה שאינה פשוטה, אך מרגע שהחלטה זו התקבלה כדאי לפעול באסרטיביות, בנחישות ובחוכמה לצורך זיהוי בעיית הפוריות וטיפול בה. על מנת להתחיל את הטיפול יהיה עלייך לפתוח תיק רפואי משלך.

//

במידה וכבר בחרת מומחה לפוריות מומלץ להתקשר אל מרפאת הפוריות אליה הוא שייך ולברר האם ואילו בדיקות כדאי לך לבצע לפני הפגישה עם הרופא, וזאת על מנת להגיע לפגישה הראשונה עם הרופא מוכנה ככל האפשר.

//

במידה והינך מתלבטת לגביי בחירת מומחה הפוריות תוכלי לקרוא עוד על כיצד לבחור רופא. זכרי, עלייך לבחור את הרופא המתאים ביותר עבורך, ולעיתים כדאי להיפגש עם 2-3 רופאים לפני תחילת התהליך ולבחור מתוכם, מומלץ שתבחרי רופא שלא תחששי לשאול אותו שאלות או לשתף בתחושותייך ופחדייך. מומחה לפוריות ייקבע עבורך את הטיפול המתאים ביותר ולכן עלייך להרגיש איתו בנוח. עוד על רופאים נבחרים של האתר.

בשלב הראשוני פתיחת התיק הרפואי מתאפיינת בעיקר בביצוע חלק מתוך רשימת הבדיקות הראשוניות (ראי רשימה מפורטת למטה). פתיחת התיק מתאפיינת בשיחה עם רופא ואחות אשר מדברים עם שני בני הזוג ואיסוף קפדני של כל הבדיקות המחייבות בהתחלת טיפול פריון. התיק מכיל את פירוט הבדיקות שבוצעו, מהי הבעיה שזוהתה ועל סמך אילו ממצאים, סוג הטיפול המוצע לאישה והפרוטוקול המתאים עבורה. במידה וקיימת בעיית פוריות אצל הגבר התיק הרפואי שלו יהיה חלק מתוך תיק הפוריות של האישה. אם תרצי להחליף רופא מכל סיבה שהיא הריי שכל הדרך שעברת עד כה איננה לחינם וכי התיק הרפואי ילווה אותך אל הרופא החדש שתבחרי. עוד על כיצד לבחור רופא.

//

חשוב לזכור, כי היום הקדמה והמדע הצליחו לפתור בעיות פוריות שבעבר היו חשוכות מרפא, עם זאת התהליך עלול להיות ארוך, מתיש ומייגע ולכן כדאי להצטייד בסבלנות רבה ובאופטימיות.

//

רשימת הבדיקות שיהיה עלייך לבצע:

//

בחלק זה נפרט בקצרה רשימת בדיקות נפוצות, הרשימה מיועדת בכדי לתת לך תחושה ראשונית על סוגי הבדיקות הנפוצות רקע קצר ראשוני על כל בדיקה, כמובן שהרופא ינחה איזה בדיקות נדרשות ומתי.

//

סוג דם וRH: בדיקת דם הקובעת את סוג הדם וה-RH  קובע נוכחות או אי נוכחת של נוגדנים בדם.

//

בדיקת סוכר בצום: מטרת בדיקת הדם היא לבדוק האם לאישה יש את אחד מסוגי הסכרת השונים סוכרת נעורים,סכרת מבוגרים או סכרת הריונית.

//

איידס [HIV]: איידס הינה מחלה המועברת בעיקר במגע מיני, המחלה מתבטאת בהחלשת המערכת החיסונית של המטופל על ידי תקיפה של תאי דם לבנים (תאי הדם הלבנים אחראים לאתר נגיפים, חיידקים ותאים סרטניים ולנסות לנטרל את השפעתם). החולה עלול למות ממחלה פשוטה יחסית כגון דלקת ריאות היות והגוף שלו לא יודע כיצד לזהות אותה או להילחם בה.

אדמת [Rubella]: אדמת הינה מחלה נגיפית המתבטאת התפרחת על העור. הנגיף חודר למערכת הנשימה ולאחר מספר ימים הוא פורץ למערכת הדם ומשם לכל הגוף. אצל נשים בהריון הנגיף עלול להדביק את השיליה ואז את העובר.

//

ציטומגלוירוס [CMV]: ציטומגלוירוס הינו נגיף אשר היכול לפגוע בעובר ולגרום למומים בעובר. המחלה מועברת דרך הפרשות של אדם עם נגיף זה.

//

טוקסופלזמוזיס [TOXOPLASMA]: נגוף אשר מועבר בצואה של חתולים ובבשר לא מבושל אשר יכול לגרום למומים בעובר. המחלה מועברת באכילת בשר נע ובמגע עם חתולים או הפרשות של חתולים.

//

בדיקה למחלת עגבת [Syphilis]: עגבת הינה אחת ממחלות המין המועברות באמצעות יחסי מין או מדע עם דם. כמו כן עגבת עלולה לעבור מאם לעובר. התבטאות המחלה הינה כיבים אשר עלולים להתפתח.

//

בדיקת נשאות להפטיטיס B ו C: נגיפים אשר גורמים למחלת כבד עד שחמת הכבד ויכולים לגרום להדבקה של התינוק. נגיפים אלה מדבקים מאוד ובמידה ואחד מבני הזוג נשא – אין אפשרות לבצע הקפאה של עוברים/זרע וכו במיכלים הרגלים ויש צורך בהערכות מיוחדת.

//

פרופיל הורמונאלי: בדיקת דם המתבצעת ביום השני של המחזור (תחילת הדימום) עד היום הרביעי. הבדיקה מאבחנת את "התנהגות" ההורמונים בגוף האישה ומאפשרת לקבוע האם קיימת בעיה הורמונאלית המקטינים את הסיכוי להרות. בדיקת הדם נעשית לאישה הערה כבר שעתיים-שלוש לאחר 8 שעות צום.

//
//

בדיקת משטח צוואר בדיקת פאפ [Pap Smear]: הבדיקה מאבחנת שינויים בתאי צוואר הרחם העלולים להצביע על תאים ממאירים (התפתחות התחלתית של סרטן), ניתן לאבחן גם דלקות נרתיקיות באמצעות משטח פאפ. הבדיקה מבוצעת על ידי שפשוף של משטח בצוואר הרחם.

//

בדיקת שד: בדיקת שד נעשית במטרה לגלות גושים ממאירים (העלולים להתפתח לסרטן), ישנה בדיקה ידנית אשר מבוצעת על ידי הרופא במידה ויש חשש לגוש כלשהו בשד. על מנת לוודא את התוצאות ניתן לבצע מממוגרפיה בדיקת אולטראסאונד המבוצעת לשד האישה ומבחינה בין גוש ממאיר לגוש שפיר.

//

צילום רחם: צילום רחם הינה בדיקה שמיועדת להדגים את חלל הרחם ולהדגים מעבר בחצוצרות. מטרת הבדיקה לוודא כי זרע יוכל להגיע מהנרתיק דרך הרחם ולעבור בחצוצרות ולפגוש את הביצית המשתחררת מהשחלות. כמו כן מטרת הבדיקה לוודא כי אין פגם מילוי רחמי (מחיצה/הדבקות) שעלולים לפגוע בהשתרשות ההריון או בהתפתחות ההריון בהמשך. הבדיקה מבוצעת בימים שלאחר הדימום הוסתי (על מנת לודא שהאישה לא בהריון) ובמהלך הבדיקה מוזרק חומר ניגוד על בסיס מים אשר זורם דרך צוואר הרחם ועובר דרך החצוצרות לחלל הבטן, במהלך מעבר זה נלקחים מספר צילומי רנטגן. במידה ויש הדבקויות קלות (בלבד) יש באפשרות הבדיקה הזו לפתוח את ההדבקויות וניתן אף לעשות צינטור מכוון לאזור ההדבקות. הבדיקה נחשבת לא נעימה.

//

הסטרוסקופיה: הסתכלות על חלל הרחם באמצעות סיב אופטי. בדיקה זו יכולה להעשות עם או בלי הרדמה. מטרת הבדיקה להדגים את חלל הרחם ואין באפשרותה לאתר חסימה בחצוצרות. במקרים בהם בני הזוג זקוקים בכל מקרה בהפריה חוץ גופית (ivf) אין צורך לבצע צילום רחם וניתן להסתפק בהסטרוסקופיה. במידה ומודגמת בעיה בחלל הרחם יש צורך לעיתים בביצוע הסטרוסקופיה ניתוחית במהלכה מבוצע תיקון של הבעיה – פעולה זו מתבצעת בהרדמה כללית בלבד.

//

בדיקות גנטיות: בדיקות סקר גנטיות נעשות במטרה לאתר מחלה תורשתית, מום מלידה או פיגור שכלי. הבדיקה נעשית להורים במטרה לבדוק האם יש סיכון כי זוג מסויים יעביר את אותה מחלה תורשתית לתינוק. בדיקות הסקר מבוצעות בהתאם למוצא בני הזוג שכן המחלות התורשתיות מאפיינות את העדות השונות בדיקות גנטיות לאיתור נשאות גנטית מומלצות לכל זוג המעוניין להרות. מומלץ לבצע את הבדיקה לפני ההריון על מנת שניתן יהיה להערך בהתאם לממצאים להריון המתוכנן.
אחת הבדיקות המוכרות הינה טיי זקס [Tay-Sachs]: מחלה תורשתית המאופיינת בנזק מוחי קשה, המחלה חשוכת מרפא וילדים שלוקים בה מתים לרוב בשנים הראשונות לחייהם. מחלות נוספות כוללות: סיסטיק פיברוזיס, תסמונת ה X השביר ועוד.

//

רשימת הבדיקות שבן הזוג יבצע:

גם בן הזוג צריך לבצע בדיקות לפני התחלת טיפול פריון. בדיקות אלה כוללות:

//
//
  • בדיקת איידס [HIV]
  • בדיקת נשאות להפטיטיס B ו C
  • בדיקת זרע: בדיקת זרע חשובה על מנת לאתר גורם זכרי באי הפריון של בני הזוג. איכות ו/או כמות הזרע קובעים במידה רבה את סוג הטיפול שיוצע לבני הזוג. עוד על בעיות פוריות אצל הגבר.

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופ' גליה אורון
 מנהלת היחידה לפוריות ולהפריה חוץ-גופית במרכז הרפואי כרמל.

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעיצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top