בעיות פוריות (Fertility Problems)

בעיות פוריות [Infertility] אצל בני זוג מוגדרות כחוסר יכולת להביא ילד לעולם לאחר קיום יחסי מין בלתי מוגנים במשך שנה שלמה, בין 10%-15% מהזוגות נתקלים בבעיות פריון.

בעיות הפוריות יכולות להתבטא אצל נשים, גברים ואף אצל שני בני הזוג. בכדי לתת פתרון לנושא זה חשוב להבין ולאתר את הבעיה המדויקת על מנת לתת את הטיפול הטוב ביותר.

נסקור בקצרה את בעיות הפוריות העיקריות הקשורות לגבר ולאישה.

בעיות פריון אצל הגבר:

בעבר היה נהוג לחשוב כי רוב בעיות הפוריות מתקשרות לאישה, אולם כיום ידוע כי ב – 40% מהמקרים הגורם לבעיית הפוריות נמצא אצל הגבר. אי פריון אצל הגבר מתבטא באיכות ו/או כמות ירודה של הזרע. זיהוי בעיות פוריות אצל הגבר הוא הליך פשוט יחסית ולא פולשני.

 

להלן 3 סוגי הבעיות המרכזיות הנפוצות אצל הגבר:

  • בעיה במספר תאי הזרעספירת זרע נמוכה – מספר תאי זרע קטן ביחס לנפח או העדר מוחלט של תאי זרע (נקרא אזוספרמיה) יכולים לנבוע מבעיה בייצור תאי זרע באשך או מחסימה של מעבר תאי זרע מהאשך לשופכה. פגיעה בייצור של תאי זרע יכולה לנבוע בין היתר מהפרעה מרכזית במח או מפגיעה באשך עצמו (כגון טראומה/ניתוח/אשכים טמירים וכו'). יתכנו גם גורמים סביבתיים כמו: שימוש בסמים, כימותרפיה בעבר וכו'. חסימה של מעבר תאי הזרע מהאשך לשופכה יכולה לנבוע ממחלה זיהומית, מחלות מין, טראומה או בעיה מולדת. (השם המקצועי של בעיות במספר תאי הזרע הוא אוליגוספרמיה).
  • בעיה בתנועתיות ובחיות של תאי הזרע – תנועתיות נמוכה של הזרע לרוב נובעת מבעיה באשך עצמו ויכולה לנבוע מזיהום, קיום של נוגדנים, חסימה חלקית, בעיה תורשתית או בעיה נרכשת. (השם המקצועי של בעיות בתנועתיות הזרע הוא אסתנוספרמיה).
  • בעיה במבנה הזרע הקרוי מורפולוגיה – שינוי במבנה הזרע יכול להיות בראש הזרע, בצוואר או בזנב תא הזרע. פגיעה במבנה הזרע פוגעת ביכולת שלו להפרות את הביצית. (השם המקצועי של בעיות  במורפולוגיה או בצורה של הזרע הוא טראטוספרמיה).

שילוב של כל הבעיות יחד נקרא: אוליגו-טראטו-אסתנו-ספרמיה או בקיצור OTA.
וריקוצלה – הינה בעיה נוספת ומרכזית לאי פריון הגבר הגורמת לפגיעה גם במספר תאי הזרע וגם בתנועתיות של תאי הזרע. הוריקוצלה הינה התרחבות של ורידי האשך הנובעת מפגיעה בשסתומי הורידים, מונעת ניקוז של דם ורידי מהאשך וכתוצאה מכך מאפשרת עליה של הטמפרטורה באשך והצטברות של פסולת. קראו עוד על וריקוצלה.

אבחון אי פריון הגבר הינו פשוט יחסית ומחייב בדיקת זרע לאחר 3 ימי התנזרות. במידה וקיימת בעיה כלשהי בבדיקה יש צורך במתן דגימה נוספת לפני קביעה סופית של סיבת אי הפוריות.

בעיות פריון אצל האישה:

כ – 40% מבעיות הפוריות נעוצות בבעיה נשית. שתי הסיבות השכיחות ביותר הינן: בעיה בביוץ ו/או בעיה מכאנית בצוואר הרחם/ ברחם או בחצוצרות.

 

דוגמאות נפוצות לבעיות בביוץ וגורמים לבעיות בביוץ:

  • ביוץ מוקדם מידי/ קושי בביוץ/ ביוץ בלתי סדיר.
  • גיל האישה: הינו אחד הגורמים המשפיעים ביותר על פריון האישה מאחר ומהלידה ועד הבלות יש הידלדלות מתמדת של מאגר הביציות של האישה. הידללות זו מואצת מגיל 37 לערך. קראו עוד על פוריות וגיל האשה.
  • שחלות פוליצסיטות: מאופיין בשחלות המכילות זקיקים מרובים אך קטנים אשר אינן מאפשרות ביוץ חודשי סדיר ועקב כך אי פריון. זוהי בעיה שכיחה ובהחלט ניתנת לטיפול. קראו עוד על שחלות פוליצסטיות.
  • עקרות הלכתית: מצב שבו ימי הביוץ של האישה חלים בימים הנקראים "שבעה נקיים" בהם אסור לאישה לקיים יחסי מין.
  • גורמים נוספים: עודף משקל, חשיפה לחומרים רעילים (חומרי הדברה/כימיקלים/קרינה/ כימותרפיה/סמים וכו').
 

דוגמאות נפוצות לבעיות מכאניות וגורמים לבעיות מכאניות:

  • בעיות מכאניות יכולות להתבטא בצוואר הרחם כתוצאה מזיהום (צרביסטיס), נזק צווארי (לאחר ניתוח בצוואר הרחם לדוגמא) ונוכחות נוגדנים בריר הצווארי.
  • בעיה מכאנית ברחם כתוצאה מקיום מחיצה, שרירן או פוליפ תוך רחמי אשר אינם מאפשרים השתרשות של הריון.
  • בעיה מכאנית בחצוצרות אשר גורמת לחסימה של החצוצרות ואינה מאפשרת מפגש תאי זרע עם הביצית. חסימה כזו יכולה לנבוע מזיהום (מחלות מין), ניתוח בטני/אגני והיווצרות של הדבקויות או ממצב הנקרא אנדומטריוזיס אשר מאופיין בפיזור של רירית רחם מחוץ לחלל הרחם ועל איברי הרביה של האישה. אנדומטריוזיס הינו מצב רפואי מורכב אשר יכול להשפיע על פריון האישה בכל הרמות – הוא עלול לפגוע באיכות הביציות, לחסום חצוצרות ולפגוע בהשתרשות העובר ברחם. עוד על אנדומטריוזיס.

בכ 10% מהזוגות אי הפריון אינו מוסבר – מצב זה נקרא עקרות בלתי מוסברת. אבחנה זו ניתנת כאשר נבדקו כל האפשרויות ונמצא כי הזרע תקין, יש ביוץ ואין בעיה מכאנית (החצוצרות פתוחות) ועדיין לא מושג הריון. כמו כן לכ 10% מהזוגות יש אי פריון משולב אצל שני בני הזוג.

//

מכיוון שגיל הינו אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הצלחת טיפולי הפוריות (מעל גיל 35 פוריות האישה דועכת בקצב מהיר ואחרי גיל 40 הסבירות להריון יורדת משמעותית) מומלץ לאישה לבחור את הרופא הטוב ביותר עבורה. רופא בעל נסיון רב שיענה לכל שאלותיה ויסביר לה מה המשמעות של כל בעיה ומה סיכויי ההצלחה. יש להניח כי רופא מתאים יקצר את אורך הזמן הנדרש לפתרון. (לקריאה נוספת אודות הבחירה ברופא פרטי).

לסיכום, ראינו כי בעיית פוריות מוגדרת כאשר זוג מקיים יחסי מין סדירים (ללא אמצעי הגנה) במשך שנה והאישה לא מצליחה להרות. בעיות הפוריות מופיעות אצל הגבר וגם אצל האישה ולכן חשוב לבדוק את שני בני הזוג, תוכלו לקרוא בנושא על הסיבות לפניה אל מומחה לפוריות וגם מתי לפנות למומחה פוריות . תוכלו לקרוא מאמרים נוספים על בדיקות הפוריות ומהם סוגי הטיפולים באי פריון אשר יוכלו לעזור לכם בתהליך קבלת ההחלטות. כמו כן תוכלו לקרוא אודות רופאים נבחרים של האתר.

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופ' גליה אורון
 מנהלת היחידה לפוריות ולהפריה חוץ-גופית במרכז הרפואי כרמל.

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעיצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top