שחלות פוליציסטיות [Pcos]

שחלות פוליציסטיות [Pcos] הן שחלות מוגדלות (מעל 7-7.5 מ"ל) וכשמן, הן בעלות מספר גדול מהנורמאלי (לפחות 12) של ציסטות קטנות או זקיקים (בקוטר 2-9 מ"מ כל אחד). את המבנה המיוחד של השחלה הפוליצסטית [Pcos] ניתן לראות כאשר מבצעים אולטרסאונד של האגן.

שחלה פוליציסטית – האם היא בהכרח מעידה על תסמונת השחלות הפוליציסטיות?

תמונה של שחלה פוליצסטית [Pcos] באולטרסאונד אינה מעידה בהכרח על תסמונת השחלות הפוליצסטיות. תסמונת השחלות הפוליציסטיות, או Polycystic ovary syndrome, היא הפרעה הורמונאלית שכיחה יחסית המשפיעה על עד 10% מהנשים בגיל הפריון. הסיבה לתסמונת זו אינה ידועה ועל מנת לאבחן אותה יש צורך בחלק מהמאפיינים הנוספים כמו אי סדירות במחזור, חוסר ביוץ, רמות גבוהות של הורמונים זכריים, שיעור יתר, אקנה, אי סבילות לגלוקוז (הנמדדת במבחן "העמסת סוכר"), סוכרת, הפרעות בשומני הדם, יתר לחץ דם והשמנת יתר.

תסמונת השחלות הפוליציסטיות- מדוע היא פוגעת בפריון וכיצד ניתן לטפל?

תסמונת השחלות הפוליציסטיות היא הסיבה הכי שכיחה לאי פריון על רקע חוסר ביוץ. עם זאת, לנשים רבות הסובלות מהתסמונת אין בעיית פריון כלל. מטרת הטיפול היא לגרום לביוץ בעזרת שינוי בהרגלי החיים ובעזרת תרופות שונות. מחקרים הראו שירידה במשקל, אפילו במעט, משפיעה לטובה על המצב הבריאותי וסיכויי הצלחת טיפולי הפריון. פעילות גופנית עוזרת גם היא בשיפור התוצאות. בנשים שאינן מעוניינות בהריון, גלולות יכולות לעזור בהסדרת המחזור, הגנה על רירית הרחם ושיפור בתופעות המושפעות מעודף הורמונים זכריים כמו שיעור יתר ואקנה. השראת ביוץ נעשית עם תרופות כמו איקקלומין או זריקות גונל F. לעיתים נעזרים בתרופות כמו מטפורמין, תרופה הנמצאת בטיפול בחולי סוכרת ומעלה את רגישות הגוף לאינסולין. ישנו גם טיפול כירורגי (ניתוחי) אך הוא לא הראה יתרון על הטיפול התרופתי בגרימת ביוץ ולכן נמצא בשימוש לעיתים רחוקות.

מה זה שחלות פוליציסטיות? - וידאו

מהם סיכויי ההצלחה בטיפולי הפריון?

רוב הנשים יבייצו בעזרת איקקלומין וכמחצית מהן ישיגו הריון. השמנה כאמור עלולה להקשות על הטיפול.

האם ישנן סכנות בטיפול?

כמו בכל טיפול תרופתי ישנם סיכונים מסוימים. נשים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות שעוברות השראת ביוץ בעזרת תרופות נמצאות בסיכון גבוה יותר לגירוי יתר של השחלות, הפלות והריונות מרובי עוברים. לכן, יש לשאוף להשיג ביצית בודדת בכל מחזור טיפול על מנת להגדיל את הסיכוי להימנע מתופעות לא רצויות אלו.

מהן הסכנות הבריאותיות הנוספות בתסמונת השחלות הפוליציסטיות?

 

מלבד בעיית הפריון חוסר הביוץ גורם גם למצב בו יש ייצור יתר של אסטרוגן ללא פרוגסטרון. מצב זה משפיע על רירית הרחם ומהווה גורם סיכון לסרטן רירית הרחם. בנוסף, כפי שהוזכר קודם, ישנה נטייה לפתח סוכרת, יתר לחץ דם והפרעה בשומני הדם, שמעלים את הסיכון למחלות לב. כמו כן, שיעור היתר ואקנה עלולים להוות בעיה קוסמטית משמעותית. איזון הורמונאלי יעזור לטפל בכל אלו.

 

לסיכום, תסמונת השחלות הפוליצסטיות היא הפרעה שכיחה יחסית שעלולה לגרום למחזורים ללא ביוץ ולפגיעה בפריון ובנוסף לחוסר איזון הורמונאלי המשפיע על בריאות האישה ומעלה סיכון למחלות לב בגיל מאוחר יותר. איזון הורמונאלי תרופתי, ירידה במשקל, פעילות גופנית וטיפול להשראת ביוץ עוזרים להשיג הריון ולהפחית את הסיכונים הבריאותיים וההפרעה הקוסמטית.

תוכלו לקרוא מאמרים נוספים בנושא ‫‬תרופות פריון וטיפולי פוריות. ‫כיצד לבחור רופא מטפל ו‫מתי לפנות אל מומחה לפוריות אשר יוכלו לעזור לכם בתהליך קבלת ההחלטות. כמו כן, תוכלו לקרוא אודות רופאים נבחרים של האתר.

מאמר זה נבדק ואושר על ידי דוקטור יחזקאל לנדי
רופא בבית חולים לנשים, קמפוס בילינסון, מרכז רפואי רבין.

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top