תמיכה פסיכולוגית בעת ביצוע טיפולי פוריות

טיפולי פוריות בכלל והפריה חוץ גופית בפרט הינם לעיתים טיפולים שאינם קלים כלל. הלחץ והמתח יכולים להגיע לשיאם כאשר הניסיון להיכנס להריון נכשל. בפוסט זה נסקור מספר אספקטים הקשורים לצד 'הנפשי' בהקשר של טיפולי פוריות.

בעיות פוריות יכולות להופיע אצל נשים, אצל הגברים ואף לעיתים אצל שני בני הזוג ביחד. מרגע שנתגלתה בעיית הפוריות הלחץ והפחד שמרגישים בני הזוג עלול לגדול. הריון נחשב כמשהו טבעי, ראשוני וברוב המקרים פשוט לכאורה. במידה ויש בעיה בני הזוג עלולים להרגיש מתוסכלים וכואבים, השליטה בחיים נפגעת וההבנה כי משהו פגום בגופי או בגוף של בן זוגי יכולה לטלטל את חיינו ולגרום למתח רב, בנוסף טיפולי פוריות עלולים לגזול זמן רב, משאבים רגשיים רבים ולהתיש פיזית ונפשית.

//

התמודדות האישה והגבר עם גילויי בעיית הפוריות:

נשים וגברים מגיבים בצורה שונה לגילוי כי קיימת אצלם בעיית פוריות.

במידה ובעיית הפוריות היא אצל הגבר, גבריותו עלולה להיפגע וייתכן כי יירצה להתעלם מהנושא, לפעמים נשים יהיו מוכנות להודות בבעיית הפוריות ולהתחיל את הטיפולים כמה שיותר מוקדם בעוד שגברים יעדיפו לא לפנות לרופא ולהמשיך לנסות להרות בדרך הטבעית. כאשר בעיית הפוריות הינה אצל האישה, מפאת לעובדה כי גוף האישה מכיל את ההריון ומהווה את המקום בו נוצר העובר, היא עלולה להרגיש כי גופה בוגד בה וכי נכשלה בתפקידה הטבעי ועל כן האישה עלולה לחוות חרדות מרובות יותר.

חשוב להבין כי בעיות פוריות תלויות באופן ישיר בגיל האישה ולכן במידה וגיל האישה מעל 35 הרי שאין לדחות את הביקור אצל הרופא. עוד על פוריות האישה. מכיוון שדרכי ההתמודדות שונים בין גבר ואישה הרי חשוב להיות קשובים לצד השני ולנסות להבין את הצד השני. חוסר תקשורת עלול לגרום למתחים סמויים ולהיגמר בריב, פריקת תסכול וכעסים אחד על השני.

במהלך כל חודש לאישה יש סיכוי להרות, האישה מבייצת פעם בחודש ומועד הביוץ הוא הזמן בו היא יכולה להיכנס להריון (עוד על תהליך הביוץ). ההמתנה והצפייה להצלחת טיפולי הפוריות מחודש לחודש עלולים להתיש את האישה. התמודדת האישה עם השינויים שחלים בגופה, עם נטילת תרופות פריון, הזריקות, תזמון יחסי המין, הזוגיות ועוד, גובים לעיתים מחיר כבד ומערערים את הביטחון בתהליך ואת הרצון בהמשך הטיפולים.

נשים הרוצות להביא ילד ללא בן זוג ולגדל אותו כאם חד הורית עלולות לפעמים להיתקל בקשיים רבים אף יותר במסגרת טיפולי הפוריות שכן אין להן את התמיכה הנפשית מבן הזוג העובר איתן ביחד את הטיפולים.

קושי נוסף מופיע כאשר ישנם מפגשים בין החברה לפרט, כלומר בין הסביבה (שכנים, חברים, דודים) לבין בני הזוג/האישה בטיפולי פוריות. כאשר רוב המכרים והאנשים הקרובים מגדלים ילדים, נדמה לפעמים כי לכולם יש ילד, תינוק או אפילו בטן הריונית. תחושת הניכור עלולה להשפיע עד כדי כך כי האישה/הזוג יחליטו להימנע מאירועים חברתיים (בריתות, ימי הולדת וכו'), להסתגר בביתם ולהסתיר את המצב הקיים.

בתחילת טיפולי הפוריות לא מודע הזוג עם מה יהיה עליו להתמודד ולכן הרבה פעמים אינו מוכן לכניסה למצב של לחץ נפשי. כדאי לשקול לשלב במהלך טיפולי הפוריות תמיכה ואף טיפול פסיכולוגי. עוד על פסיכולוגים נבחרים לביצוע טיפולי פוריות כמו כן, ניתן לקרוא מאמר בנושא טיפולי פוריות – הבטים רגשיים ופסיכולוגים.

כניסה להריון עלולה להיות תהליך ממושך אפילו כאשר שני בני הזוג פוריים וצעירים ולא קיימת בעיית פוריות הנראית לעין. ככלל לאישה פורייה וצעירה יש סיכוי של 20% להרות בכל חודש נתון (תוכלו לקרוא עוד על תהליך הביוץ). ולכן הסטטיסטיקה קובעת כי 90% מהזוגות יצליחו להרות במשך שנה של ניסיונות. 10% האחוזים הנותרים יהיו בעלי בעיית פוריות מסויימת.

נזכיר מהי בעיית פוריות: בעיות פוריות אצל בני זוג מוגדרות כחוסר יכולת להביא ילד לעולם לאחר קיום יחסי מין בלתי מוגנים במשך שנה שלמה, בעיות פוריות יכולות להתבטא אצל נשים, גברים ואף אצל שני בני הזוג.

ברגע שבו החלטת כי את רוצה להיות אמא מומלץ לעקוב אחריי מועד הביוץ ולקיים יחסי מין סביב יום הביוץ. ניתן לעקוב אחריי מועד הביוץ באמצעות מדידת חום השחר וכן על ידי ערכות ביוץ (עוד על זיהוי מועד הביוץ).

"המרוץ לתינוק" והרצון להקים משפחה או להרחיב משפחה עלול להפעיל לחץ רב על האישה, זכרי כי אינך לבד – ישנן עוד נשים כמוך, אשר מתקשות להרות. בעיות פוריות נפוצות יותר ויותר בשנים האחרונות ולכן אין שום סיבה שתרגישי לא בנוח לפנות לייעוץ בנושא פוריות או לרופא מומחה לפוריות. לקריאה נוספות בנושא תמיכה פסיכולוגית בטיפולי פוריות.

//

קצת על מהי פסיכולוגיה רפואית:

פסיכולוגיה רפואית עוסקת בטיפול באנשים המתמודדים עם מחלה או אנשים העומדים לבצע התערבות רפואית (ניתוח, טיפולי פוריות). חיים לצד טיפולי פוריות עלולים לפגוע בתא המשפחתי, הזוגי והאישי שכן ההערכה העצמית והביטחון העצמי נפגעים קשות.

אנשים אשר מתכננים להתחיל טיפולי פוריות או כבר נמצאים בתהליך טיפולי הפוריות יכולים להיעזר בטיפול פסיכולוגי, אשר יכול לעזור להפיג מעט מהמתחים הסובבים אישה ובן זוגה בתהליך שכזה.

שלושת סוגי הטיפול:

קיימים שלושה סוגים עיקריים של טיפולים פסיכולוגיים בהקשר של טיפול פוריות:

//
  • טיפול אישי
  • טיפול זוגי
  • טיפול קבוצתי (קבוצת תמיכה)

טיפול פסיכולוגי בעת ביצוע טיפולי פוריות – שיטות הטיפול:

דוגמאות לשיטות הטיפול לאנשים הסובלים מבעיות פוריות, השיטות הינן פסיכו-פסיולוגיות והן אמורות להקטין את ההדחקה הרגשית והפיזית:

  • דימיון מודרך
  • היפנוזה
  • טיפול קוגנטיבי התנהגותי

מספר המפגשים מותאם לרצון האישה/בני הזוג, מפגש חד פעמי או מפגשים על בסיס שבועי קבוע.

טיפול פסיכולוגי יוצר סביבה מוגנת עבור המטופלת, סביבה בה היא יכולה לספר את אשר על ליבה בלי חשש שישפטו אותה או יעבירו עליה ביקורת. האדם שיושב מולה הינו איש מקצוע בתחומו ועל כן הוא מעביר למטופלת כלים להתמודד עם מצב האי פריון וטיפולי הפוריות, כמו כן בכלים אלו יוכלו להשתמש המטופלים גם באספקטים אחרים של חייהם.

//

קבוצת תמיכה:

אחת משיטות הטיפול הנפוצות הינה מפגשים של קבוצת תמיכה. קבוצת התמיכה מאחדת בין אנשים עם חוויות דומות. ומאפשרת למטופלים להיפתח ולספר על הקשיים שהם ניצבים בפניהם, האנשים בקבוצה יכולים להזדהות עם רגשות המטופלים שלצידם ובכך בעצם נוצרת סביבה אשר מחסום הבושה לא חל עליה והמטופלים השונים יכולים לדבר על בעיותיהם בלי חשש להערות מצד אנשים "שלא מבינים" (אנשים שלא עוברים את טיפולי פוריות).

ככמות האנשים השונים בקבוצת התמיכה כך גם כמות דרכי ההתמודדות. קבוצת התמיכה משמשת במה בה כל אחד יכול ללמוד מדרך ההתמודדות של האחר ואולי לסגל לעצמו דרך חדשה. ניתן לפנות לקבוצות תמיכה ממש עם התחלת טיפולי הפוריות וכן ישנה אפשרות להצטרף לקבוצות תמיכה בשלבים מאוחרים יותר, קבוצות תמיכה אלו מאוגדות תחת נושא מסויים, לדוגמא: קבוצת תמיכה לנשים יחידניות, קבוצת תמיכה לגברים עם בעיית זרע קשה וכו'.

//

טיפול פוריות וטיפול פסיכולוגי:

לצד התפתחות המדע והרפואה מתפתחת גם ההבנה כי לנפש תפקיד חשוב בעת ביצוע טיפולי פוריות וכי הלך רוחה הנפשי של האישה ובן זוגה חשובים מאוד להצלחת טיפולי הפוריות. ניתן לראות כי במרפאות הפוריות הפרטיות השונות וגם בבתי החולים השונים מעמידים לרשות המטופלות את האופצייה לטיפול פסיכולגי אישי, זוגי או קבוצתי. לדוגמא, בית חולים אסותא מציע קבוצת תמיכה לנשים העוברות טיפולי פוריות.

מחקרים רבים הראו כי קבלת תמיכה נפשית והשתתפות בטיפול פסיכולוגי מקלה על ההתמודדת מול בעיית הפוריות, מחזקת את המטופל ואף משפרת את יכולתו להתמודד עם משברים אחרים בחייו.

לסיכום, טיפולי פוריות עלולים להעמיד את הזוגיות או מצבו הנפשי של הפרט במבחן ולגבות מחיר כבד. מלבד בחירת מומחה לפוריות המתאים ביותר עבורכם כדאי לשקול תמיכה פסיכולוגית מסויימת, בין אם זה תמיכה אישית, זוגית או קבוצתית. תוכלו לקרוא עוד על בעיות פוריות, טיפולי פוריות וכן לעיין ברשימה של פסיכולוגים נבחרים לטיפולי פוריות וגם ברשימה של רופאים נבחרים של האתר.

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופ' גליה אורון
 מנהלת היחידה לפוריות ולהפריה חוץ-גופית במרכז הרפואי כרמל.

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעיצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top