הפריה חוץ גופית – IVF – הפריית מבחנה

הפריה חוץ גופית (ידועה גם כ – IVF או הפריית מבחנה) הינה אחד מסוגי טיפולי הפוריות המוצעים לאישה שאין באפשרותה להרות באופן טבעי (עוד על טיפולי פוריות). הפריה חוץ גופית הינה הליך יקר ופולשני ועל כן, לרוב, משמש כאופציה אחרונה, לאחר שכל הטיפולים האחרים נוסו ולא צלחו או כאשר ידוע על בעיית פוריות חמורה והרופא בוחר שלא לבזבז זמן על טיפולים אחרים.

הפריה חוץ גופית (IVF) מהי:

הפריה חוץ גופית (הפרית מבחנה) הינה הפרייה של תא ביצית (תא רבייה נקבי) על ידי תא זרע (תא רבייה זכרי) מחוץ לרחם האישה, כלומר הפריה המתבצעת בתנאי מעבדה.

בשלב השני מוחזרת הביצית המופרית אל רחם האישה תוך כדי מתן טיפול הורמונאלי לאישה להמשך ההיריון.

//

למי נועדה הפריה חוץ גופית:

מקרים בהם ניתן לטפל בבעיית הפוריות באמצעות טיפול אחר, אך עדיין לא הושג הריון:

  • הדבקויות סביב החצוצרות והשחלות
  • חסימה חלקית של החצוצרות או פגיעה בתפקוד החצוצרה
  • מיעוט זרע
  • עקרות בלתי מוסברת

מקרים בהם הפריה חוץ גופית נחשבת לטיפול היחידי האפשרי:

  • חסימה דו צדדית של החצוצרות
  • העדר זרע וצורך בהפקת זרע מהאשך עצמו כתוצאה מבעיה במבנה האשך או העדר צינורית זרע
  • בכל מקרי הפונדקאות.
//
//

כיצד מתבצע תהליך ההפריה בגוף האישה:

פעם בחודש יוצאת ביצית בשלה מן השחלה, שלב זה נקרא ביוץ. כאשר ביצית בשלה משתחררת מהשחלה היא נעה לעבר החצוצרה ושם היא מחכה לתא זרע שיגיע מכיוון הרחם ויפרה את הביצית. במקביל רירית הרחם מעבה את עצמה כהכנה לקליטת הביצית המופרית. לאחר ההפרייה מתחילה חלוקה של הביצית המופרית והיא נודדת אל עבר הרחם ומשתרשת על אחת מדפנות הרחם והעובר מתחיל להתפתח.

כיצד מתבצע תהליך הפריית מבחנה:

הפריה חוץ גופית מתבצעת כאשר קיימת בעיית פוריות המונעת את התפתחותו הטבעית של ההריון ברחם האישה. בעיות פוריות קיימות אצל גברים, נשים ואף אצל שני בני הזוג (עוד על בעיות פוריות). הפריה חוץ גופית מהווה תחליף לתהליך אשר קורה בחצוצרות האישה.

האישה לוקחת תרופות הורמנליות אשר גורמות להבשלה של מספר זקיקים בשחלה, הזקיקים מתפתחים לביציות בשלות וברגע המתאים מוציאים אותן מגוף האישה (בדרך כלל בגישה נרתיקית באמצעות החדרת מחט שואבת  לתוך הזקיקים השחלתיים תחת הנחיית סונר רציפה). במקביל הגבר מתבקש לתת זרע בכלי מיוחד. תאי הזרע עוברים סינון ושיפור על מנת להגדיל את יכולת החדירה שלהם לביצית. הביציות השאובות מונחות בכלי אחד עם תאי הזרע עד להיווצרות הפריה. במידה והתרחשה הפרייה הביצית תתחיל להתחלק, ברגע שתגיע הביצית המופרית לגודל של 6-12 תאים, יוחזרו 3-4 ביציות מופרות לרחם האישה. האישה עוברת טיפול הורמנלי מתאים אשר מכין את רחמה לקליטת היריון. נהוג להקפיא את הביציות הנותרות וזאת לצורך שימוש מאוחר יותר (עוד על הקפאת ביציות).

הפריה חוץ גופית [IVF] – אנימציה בתלת מימד [ אנגלית ]

תהליך הפריה חוץ גופית IVF – הסבר נרחב יותר

עתה נחלק את תהליך ההפריה החוץ גופית לשלבים ונפרט על כל שלב בנפרד.

הגברת הביוץ:

ביוץ מתרחש אחת לחודש בגוף האישה (עוד על תהליך הביוץ), על מנת לשפר את סיכויי הכניסה להריון קיימות תרופות הורמונליות אשר מגדילות את כמות הביציות הבשלות בכל חודש. האישה לוקחת תרופות על מנת להגדיל את כמות הזקיקים המתפתחים בשחלותיה. בנוסף עוברת האישה מעקב צמוד אחריי התפתחות הזקיקים והבשלתם (בדיקת אולטראסאונד – מעקב זקיקים), ברגע המתאים ניתנת זריקה הגורמת  לביוץ ולאחר מכן נשאבות הביציות משחלותיה של האישה.

שאיבת ביציות

שאיבת ביציות הינה הליך כירורגי וככזה מבוצעת תחת הרדמה כללית. הרופא מחדיר מחט דרך הנרתיק אל עבר השחלה, משם שואבים את כל הזקיקים שהתפתחו תוך כדי הטיפול התרופתי. התהליך איננו ארוך אך המטופלת נשארת להשגחה בבית החולים למספר שעות. במעבדה נבדקים הזקיקים ומאותרות הביציות הבשלות אשר מוכנות לעבור תהליך של הפריה. חשוב לזכור כי לא כל זקיק יכיל ביצית בשלה ולכן הרופא שואב את כל הזקיקים המתפתחים.

הכנה והשבחה של תאי הזרע

ביום שאיבת הביציות ייתן הבן זוג זרע בכלי מיוחד. תאי הזרע יעברו תהליך של השבחת זרע במעבדה. במסגרת הטיפול הזרע יישטף ותאי הזרע יופרדו מנוזל הזרע. בשלב השני תאי הזרע יעברו תהליך של ברירה ומיון ויבחרו רק תאי הזרע האיכותיים ביותר בעלי כושר תנועה וצורה תקינה. כמו כן, תוסר הקופסית (capsule) אשר מגינה על הזרע וזאת במטרה להקל על חדירת תא הזרע לתוך הביצית. במידה וקיימת בעיית פוריות כלשהי אצל הגבר ניתן להקפיא תאי זרע לשימוש חוזר בעתיד. (עוד על השבחת זרע).

תהליך ההפריה

בכלי אחד מניחים את תאי הביצית עם תאי הזרע, על מנת שתא זרע יחדור לתא הביצית על הכלי להיות בסביבה אופטימלית אשר מדמה את גוף האישה מבחינת לחות וטמפרטורה.במידה והתרחשה הפריה,עוברת הביצית תהליך של חלוקה כאשר כל תא נחלק גם הוא לשניים. לאחר 2-3 ימים הביצית מגיעה לגודל שבין 6-12 תאים והאישה נקראת לעבור תהליך של החזרה.

החזרת עוברים לרחם האישה

לאחר התחלקות הביצית המופרית לגודל של 6-12 תאים, מועברים 1-2 עוברים חזרה לרחם האישה. האישה מחליטה על מספר העוברים שיוחזרו בהתאם להמלצות הרופא. ישנם מספר גורמים שצריך לקחת בחשבון כאשר מחליטים על מספר העוברים שמוחזרים, לדוגמא: ההיסטוריה הרפואית של האישה, מחלות, הצלחה בטיפולים קודמים, גיל האישה, סוג בעיית הפוריות, איכות העוברים ועוד. כיום נוהגים להחזיר לא יותר מ-3 עוברים מחשש לבריאות האישה שכן הריון מרובה עוברים הוא הריון בסיכון גבוה במידה ואכן יקלטו כל העוברים האישה תצטרך לעבור דילול – פעולה אשר יכולה להסתיים באובדן ההיריון כולו. במקרים כאלו כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל. החזרת העוברים לגוף האישה הינו תהליף פשוט ביותר, שואבים את העוברים לצינורית, את הצינורית מכניסים לחלל הרחם ושם משחררים את העוברים. היות והאישה מקבלת טיפול הורמונלי בימים בהם מתפתחים העוברים רחמה מוכן לקליטת העוברים וכל שנשאר הוא השתרשות של הביצית המופרית בתוך הרחם. הליך החזרת העוברים נעשה ללא הרדמה ואינו הליך פולשני. האישה נשארת בבית החולים למספר שעות אחריי ההחזרה. (עוד על הזרעה).

מעקב אחר בריאות האישה והתפתחות ההריון

תופעות לוואי נפוצה של טיפולי פוריות הינה גירוי יתר בשחלות. מכיוון שהאישה מקבלת טיפול הורמונלי מסיבי ייתכן ויתפתח אצלה גירוי יתר בשחלות. ולכן לאחר החזרת העוברים מומלץ לאישה לנוח ולא ולבצע פעילות פיסית קשה. יש להוועץ עם הרופא במידה ומופיע אחד התסמינים הבאים: בחילות והקאות, קשיים בנשימה, שתן מועט ומרוכז מדיי, כאבי בטן.

על האישה לעבור בדיקת דם כ-10 ימים לאחר ההחזרה, בבדיקת דם זו בודקים את נוכחות ההורמון HCG הימצאותו בדם האישה מסמן כי אכן מתפתח הריון ברחם האישה. בהמשך על האישה לבצע בדיקת אולטראסאונד במטרה לוודא כי אכן מתפתח עובר תוך רחמי ובהמשך מומלץ לוודא כי ניתן לראות דופק עוברי.

אילו תרופות ניתנות בעת ביצוע הפריה חוץ גופית:

כחלק מטיפולי הפריית המבחנה משתמשים בתרופות מ-4 סוגים שונים:

1. טיפול הורמונלי המונע ביוץ מוקדם

בעת ביצוע הפרייה חוץ גופית (IVF) הרופא חייב לדעת מתי יתרחש מועד הביוץ ולכן עליו למנוע מצב בו יתרחש ביוץ מוקדם. התרופות חוסמות את פעולת יותרת המוח ולאחר מכן ניתן להתחיל בטיפול לצורך השראת ביוץ. קיימים שני סוגים תרופה המכילה אגוניסטים ל-GnRH או אנטגוניסטים ל-GnRH.

תרופה המכילה  אגוניסט ל GnRH גורמת להפרשה מוגברת של הורמנים מבלוטת יותרת המוח. דיכוי ההפרשה מתרחש רק כעבור שבועיים ולכן לא ניתן להתחיל בטיפול לגירוי השחלות באופן מיידי.

תרופה המכילה אנטגוניסטים חוסמת באופן מיידי את בלוטת יותרת המוח וניתן להתחיל באופן מיידי בגירוי השחלות.

דוגמאות:

אגנוסיטים: סינרל, בוסרלין.
אנטגוניסטים: צטרוטייד, אורגאלוטראן.

2. טיפול הורמונלי המגרה את השחלות ליצירת זקיקים

תרופות ליצירת זקיקים מכילות הורמון בשם FSH  (בחלק מהתרופות נמצא גם הורומן LH), מופקת משתן של נשים בגיל הבלות או באמצעות הנדסה גנטית. הורמון FSH אחראי לייצור מספר זקיקים. הטיפול מתבצע תוך הזרקת ההורמון לגוף האישה. ישנן תרופות המאפשרות הזרקה עצמית.

דוגמאות: גונל F , פיוריגון, מנוגון, מנופור.

3. טיפול הורמונלי לגרימת ביוץ

לצורך הבשלה סופית של הביצית וגרימת הביוץ נותנים לאישה תרופות המכילות את ההורמון BHCG המופקות משתן של נשים בהריון או באמצעות הנדסה גנטית.

דוגמאות: כוריגון, פרגניל.

4. טיפול הורמונלי לעיבוי רירית הרחם

בתהליך הפריה חוץ גופית המעבדה משמשת כמקום מפגש לתא זרע עם תא ביצית וכך רחם האישה איננו מוכן לקליטת הריון. לאחר שאיבת הביציות האישה מקבלת תרופות המכילות פרוגסטרון / אסטרוגן אשר נועדו לעבות את רירית הרחם ולאפשר קליטת הריון.

דוגמאות: אנדומטרין, קרינון, פרוגינובה, אסטרופם.

הרופא המטפל הוא זה שבוחר וממליץ על סוג הטיפול התרופתי עבור האישה. הטיפול ההורמונלי מותאם לכל אישה בהתחשב בגילה, בעיותיה הרפואיות, אלרגיות, השפעות התרופה ועוד. הדעה הרווחת היא שככל שהרופא מנוסה יותר כך הוא יכול להתאים טיפול הורמונלי מדוייק יותר עבור האישה שכן הוא טיפל בנשים רבות בעבר ונתקל במקרים שונים. (לרשימת רופאים נבחרים של האתר).

טיפולי הפוריות השונים מבוצעים בהתאם להנחיות ופרטוקולים קפדניים אשר נכתבו במטרה להגן על חיי האישה ועל העוברים. בעת ביצוע הטיפול מתחשב הרופא המטפל בגורמים שונים כגון גיל האישה, בעיית הפוריות והיסטוריה רפואית (הריונות קודמים, סיבוכי הריון קודמים, סיבוכים קודמים במהלך טיפולים הורמונליים כגון גירוי יתר שחלתי בעבר). בהתאם לכל הממצאים הללו ממליץ ומחליט הרופא על סוג הטיפול וכמות העוברים שיש להחזיר לרחם האישה. מחובתו של הרופא לדבר עם האישה לגביי החלטותיו ועליה לחתום כי היא מסכימה להליך הרפואי. לכן, חשוב לבחור רופא מתאים עבור האישה (ובני הזוג), רופא שיקשיב לאישה, יענה לשאלותיה ויסביר לה מהם השלבים השונים בטיפול. חשוב שהאישה תרגיש בנוח עם הרופא המטפל הריי הוא האדם שיעזור לה להפוך לאמא. (עוד על כיצד לבחור רופא מטפל).

לסיכום, הצגנו את תהליך ההפריה החוץ גופית (IVF) ופירטנו את השלבים השונים. נציין כי כיום קיימים טיפולים שונים המבוססים על הטכניקות שמבוצעות בטיפולי הפריה חוץ גופית. עוד בנושא ‬טיפולי פוריות‪. כמו כן, תוכלו לקרוא עוד על רופאים נבחרים‪ של האתר, ‪‬בנק הזרע‪‬ וגם ‪‬תרומת ביצית‪.

גולשות שקראו מאמר זה התעניינו גם ב:

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופ' גליה אורון
 מנהלת היחידה לפוריות ולהפריה חוץ-גופית במרכז הרפואי כרמל.

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעיצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top