הזרעה תוך רחמית

הזרעה תוך רחמית (נקראת גם הזרעה מלאכותית או IUI – intrauterine insemination) הינה טיפול נפוץ הניתן במקרים בהם בעיית הפוריות איננה חמורה, במקרים של אי פריון מסיבה בלתי ברורה או במקרים בהם משתמשים בזרע תורם באישה פורייה. הזרעה תוך רחמית נחשבת לטיפול קל מבין כל טיפולי הפוריות השונים (עוד על טיפולי פוריות).

הזרעה תוך רחמית – מהי:
הזרעה תוך רחמית הינה טיפול בו דגימת תאי זרע איכותית מוזרקת ישירות לרחם האישה. במהלך הטיפול בוררים את תאי הזרע ובכך מגדילים את ריכוז תאי הזרע האיכותיים ביותר. הזרעה מלאכותית נקראת כך משום שנעשה "קיצור דרך" ותאי הזרע מוזרקים ישירות לרחם, ההזרעה "חוסכת" לתאי הזרע את המעבר בנרתיק האישה ומאפשרת לכמות גדולה של תאי זרע איכותיים להגיע קרוב יותר לאזור בו אמורה להתרחש ההפריה.
למי מיועדת הזרעה תוך רחמית:
הזרעה תוך רחמית מבוצעת כאשר מזוהה אחת מהבעיות הבאות:

נשים:
במידה ואיכות הביצית נמוכה או במקרים בהם קיים ריר צווארי עוין (דבר המונע מתאי הזרע להגיע לחצוצרות).

גברים:
בעיות באיכות הזרע (כושר תנועה,צורה, ספירת זרע).

כניסה להריון עלולה להיות תהליך ממושך אפילו כאשר שני בני הזוג פוריים וצעירים ולא קיימת בעיית פוריות הנראית לעין. ככלל לאישה פורייה וצעירה יש סיכוי של 20% להרות בכל חודש נתון (תוכלו לקרוא עוד על תהליך הביוץ). ולכן הסטטיסטיקה קובעת כי 90% מהזוגות יצליחו להרות במשך שנה של ניסיונות. 10% האחוזים הנותרים יהיו בעלי בעיית פוריות מסויימת.

נזכיר מהי בעיית פוריות: בעיות פוריות אצל בני זוג מוגדרות כחוסר יכולת להביא ילד לעולם לאחר קיום יחסי מין בלתי מוגנים במשך שנה שלמה, בעיות פוריות יכולות להתבטא אצל נשים, גברים ואף אצל שני בני הזוג.

ברגע שבו החלטת כי את רוצה להיות אמא מומלץ לעקוב אחריי מועד הביוץ ולקיים יחסי מין סביב יום הביוץ. ניתן לעקוב אחריי מועד הביוץ באמצעות מדידת חום השחר וכן על ידי ערכות ביוץ (עוד על זיהוי מועד הביוץ).

"המרוץ לתינוק" והרצון להקים משפחה או להרחיב משפחה עלול להפעיל לחץ רב על האישה, זכרי כי אינך לבד – ישנן עוד נשים כמוך, אשר מתקשות להרות. בעיות פוריות נפוצות יותר ויותר בשנים האחרונות ולכן אין שום סיבה שתרגישי לא בנוח לפנות לייעוץ בנושא פוריות או לרופא מומחה לפוריות. לקריאה נוספות בנושא תמיכה פסיכולוגית בטיפולי פוריות.

הזרעה תוך רחמית - אנימציה בתלת מימד [באנגלית]

הזרעה תוך רחמית – מהו התהליך:

בעת ביצוע הזרעה תוך רחמית יש צורך בתזמון מועד ההזרעה עם מועד הביוץ. הזרעה תוך רחמית יכולה להתבצע במסגרת מעקב אחר הביוץ הטבעי של האישה. במצב זה יש צורך לדעת את מועד הביוץ על מנת שתזמון ההזרעה יהיה מדויק. את מועד הביוץ ניתן לקבוע באמצעות מעקב אחר חום השחר, מעקב זקיקים או בדיקות דם ושתן (עוד על מועד הביוץ).

כמו כן, ניתן לבצע הזרעה במסגרת טיפולי פוריות בהם ניתן טיפול הורמונלי שנועד להגדיל את כמות הזקיקים המבשילים והמבייצים. במסגרת טיפולי פריון נהוג לתת זריקה אשר מטרתה לגרום לביוץ של הזקיק או הזקיקים המובילים ולאפשר תזמון טוב יותר של מועד ההזרעה. זריקה זו יכולה להנתן גם במסגרת הזרעה תוך רחמית במחזור טבעי.

ביום ההזרעה המיועד על הגבר לתת זרע בכלי מיוחד, הזרע נלקח למעבדה ועובר תהליך של השבחה (עוד על השבחת זרע) במסגרתו שוטפים את הזרע ומפרידים בין תאי הזרע לבין נוזל הזרע, בהמשך מופרדים תאי הזרע האיכותיים והתקינים משאר הדגימה. תאי הזרע הטובים ביותר נשאבים לתוך קטטר מיוחד בעל צינורית ארוכה, הקטטר מגיע עד רחם האישה (מקצר לתאי הזרע את המעבר בנרתיק האישה). תאי הזרע מוזרקים ישירות לרחם האישה מספר שעות לאחר מועד הביוץ. הזרעה נעשית ללא הרדמה.

הזרעה מוצלחת תלויה בגורמי אי הפריון, איכות הזרע והביצית וכן בגיל האישה. מכיוון שגיל הינו אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הצלחת טיפולי הפוריות (מעל גיל 35 פוריות האישה דועכת בקצב מהיר ואחרי גיל 40 הסבירות להריון יורדת משמעותית) מומלץ לאישה לבחור את הרופא הטוב ביותר עבורה. רופא בעל נסיון רב שיענה לכל שאלותיה ויסביר לה מה המשמעות של כל בעיה ומה סיכויי ההצלחה. יש להניח כי רופא מתאים יקצר את אורך הזמן הנדרש לפתרון. (לקריאה נוספת אודות בחירת רופא מטפל).

עד כמה בטוחה הזרעה תוך רחמית:

טיפולי הזרעות נחשבים טיפולים מהירים ופשוטים, היות ולא מתבצעת פלישה או חדירה כירורגית לגוף האישה הריי שהיא יכולה לקום לאחר הזרעה ולהמשיך בחייה.

//

תופעות לוואי היכולות להתפתח לאחר הזרעה תוך רחמית:

א. כאב בטן – לעיתים יש כאבי בטן הנובעים מהתכווצויות של הרחם.

ב. זיהום בחצוצרות/ברחם/באגן – ייתכן ודוגמית הזרע המוזרקת לרחם האישה תהיה מזוהמת. יש לפנות לרופא המטפל במידה והאישה סובלת מכאבים או מחום מעל °38.

לסיכום, הצגנו את שיטת הטיפול הזרעה תוך רחמית , מאחר והסיכונים נמוכים ישנם רופאים הממליצים על ביצוע הזרעה תוך רחמית כטיפול ראשוני גם אם עוד לא ברורה לגמרי מה הסיבה לאי פריון. עוד בנושא טיפולי פוריות. כמו כן, תוכלו לקרוא עוד על רופאים נבחרים של האתר.

//

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופ' גליה אורון
 מנהלת היחידה לפוריות ולהפריה חוץ-גופית במרכז הרפואי כרמל.

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעיצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top