השבחת זרע

השבחת זרע היא פעולה הנעשית במטרה לברור את תאי הזרע האיכותיים ביותר מדגימת הזרע שניתנת על ידי הגבר. במאמר הבא נפרט מהו תהליך השבחת הזרע ומהם סיכויי ההצלחה של הטיפול הנ"ל.

נזכיר בקצרה מהם חלק מבעיות הפוריות האפשריות אצל הגבר:

  • ספירת זרע נמוכה – מספר תאי זרע קטן ביחס לנפח או העדר מוחלט של תאי זרע.
  • בעיה בתנועתיות ובחיות של תאי הזרע – תנועתיות נמוכה של הזרע פוגעת ביכולת הזרע להתקדם מהנרתיק אל עבר החצוצרה.
  • בעיה במבנה הזרע (מורפולוגיה) – שינוי במבנה הזרע יכול להיות בראש הזרע, בצוואר הזרע או בזנב תא הזרע. פגיעה במבנה הזרע פוגעת ביכולת שלו להפרות את הביצית.

עוד על בעיות פוריות אצל הגבר.

למי מיועדת השבחת זרע?

השבחת זרע נעשית במקרים בהם איכות הזרע ירודה (קיימת בעיה בתנועתיות הזרע, ספירת זרע נמוכה) ורוצים לברור את תאי הזרע האיכותיים ביותר ו/או כאשר בעיית הפוריות איננה ידועה, לעיתים השבחת זרע נעשית גם במקרים בהם אין בעיה עם תקינות הזרע – כהכנה עבור הזרעה תוך רחמית. כמו כן, כדאי לבצע השבחת זרע טרם ביצוע הפריה חוץ גופית שכן השיטה פשוטה וזולה יותר.

מהו תהליך השבחת הזרע?
בשלב הראשון נלקחת דגימת זרע מהגבר. דגימת זרע מכילה תאי זרע ונוזל זרע המגן על הזרע בעת מעברו בנרתיק האישה , לאחר מכן שוטפים את דגימת הזרע ומפרידים בין תאי זרע לבין נוזל הזרע.
בשלב הבא, מכניסים את תאי הזרע לנוזל (מדיום) הדומה בהרכבו לנוזלים שנמצאים בחצוצרה, תאי הזרע בעלי התנועתיות הטובה ביותר "שוחים מעלה" ומגיעים לחלק העליון של הנוזל. אלו בעצם תאי הזרע האיכותיים ביותר שכן הם הצליחו לשחות אל על ולכן תאי זרע אלו נאספים והם מוכנים לביצוע הזרעה (הזרקת תאי זרע אחריי ההשבחה אל תוך חלל הרחם – עוד על הזרעות).
דגימה טובה להזרעה היא דגימה המכילה כ-2 מיליון תאי זרע איכותיים שעברו את תהליך השבחת הזרע.

//

האם באמת משביחים את הזרע?
חשוב להבין כי איכות תאי הזרע לא משתנה. אך איכות הדגימה הכוללת אכן משתנה שכן לצורך המשך הטיפול נלקחים רק תאי הזרע האיכותיים ביותר.

מבחר הטיפולים המוצעים לזוג המתקשה להיכנס להריון מגוון מאוד (עוד על טיפולי פוריות). ולכן גם כאשר הסיבה לבעיית הפוריות איננה ידועה ניתן לנסות את טיפול השבחת הזרע, אשר בורר את תאי הזרע האיכותיים ביותר ומקרב אותם אל עבר המקום בו אמורה להתרחש ההפריה (החצוצרה בה מחכה הביצית).

נציין גם בהקשר זה כי איכות הזרע הינה גורם אחד, גיל האישה הוא גורם נוסף המשפיע על הצלחת טיפולי הפוריות (מעל גיל 35 פוריות האישה דועכת בקצב מהיר ואחריי גיל 40 הסבירות שאישה תיכנס להריון יורדת משמעותית), לכן הזמן הינו גורם משמעותי וקריטי שאין לזלזל בו, מומלץ לאישה לבחור את הרופא הטוב ביותר עבורה, רופא בעל נסיון רב שיענה לכל שאלותיה ויסביר לה מה המשמעות של כל תהליך ומה סיכויי ההצלחה. (לקריאה נוספת אודות הבחירה ברופא מטפל).

לסיכום ראינו כי השבחת הזרע נעשית במגוון מקרים ולא רק כשהבעיה נמצאת אצל הגבר, הבנו מהו תהליך השבחת הזרע ומה הוא כולל. חשוב לציין כי טיפול השבחת זרע הינו טיפול פשוט יחסית ונטול כאבים. תוכלו לקרוא עוד בנושא טיפולי פוריות. וכן לעיין בדף הרופאים הנבחרים.

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופ' גליה אורון
 מנהלת היחידה לפוריות ולהפריה חוץ-גופית במרכז הרפואי כרמל.

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעיצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top