וריקוצלה

וריקוצלה [Varicocele] הינה פתולוגיה שכיחה הקיימת ב 10%-15% מהגברים באוכלוסיה הכללית. באוכלוסיית הגברים הלא פוריים וריקוצלה שכיחה אף יותר וקיימת ב 25%-40% מהמקרים. קרוב לודאי שוריקוצלה היא אחד מהגורמים המרכזיים לבעיות פוריות אצל גברים. הבעיה יכולה להתחיל כבר בגיל צעיר, ללא תסמינים ולהחמיר עם הזמן, כמו כן גם גברים שהצליחו להביא ילדים בעבר, עלולים להיתקל בבעיה בשלב מאוחר יותר בחייהם.

במאמר זה נסביר על תופעת הוריקוצלה, אופן אבחונה וצורות הטיפול בה.

וריקוצלה [Varicocele] – מהי ?

 

וריקוצלה הינה תקלה בשסתומי הורידים אשר תפקידם לנקז פסולת מהאשכים. מכיוון שהשסתומים לקויים, הפסולת אינה מנוקזת היטב ומפריעה ליצור הזרע. כמו כן, הפרעת הניקוז גורמת לגודש בורידי האשכים. גודש זה גורם לחימום יתר של האשכים.

תהליך יצור הזרע מאוד רגיש לשינויי טמפרטורה ולכן העלייה בטמפרטורה מביאה לעתים לירידה באיכות הזרע. ככל שעובר הזמן, המצב מתדרדר ויכולת ייצור הזרע הולכת ופוחתת, לעתים עד לאי פוריות מוחלטת.

יש לציין כי במקרים רבים וריקוצלה מאובחנת אצל הגבר, אך אין לה משמעות קלינית והדבר אינו משפיע על פוריותו. קראו עוד על בעיות פוריות.

כיצד וריקוצלה מאובחנת ?

וריקוצלה ניתנת לאבחון בעיקר בשתי צורות:

  • בדיקה גופנית בשילוב עם תשאול המטופל – הרופא שואל אם יש כאבים באזור האשכים, בודק את גודלם וממשש את הורידים על מנת לזהות נפיחות.
  • בדיקת אולטרסאונד צבעוני המציגה זרימת דם באשכים בשילוב בדיקת טמפרטורת האשכים. בדיקה זו חשובה כאשר הבדיקה הגופנית אינה חד משמעית.

וריקוצלה – אפשרויות הטיפול:

כפי שצוין קודם לכן, לא כל גבר שאובחן עם וריקוצלה זקוק לטיפול. עם זאת, במידה והתופעה אכן גורמת לבעיות פוריות, קיימים מספר פתרונות אפשריים. פתרונות עקיפים: פתרונות אלו אינם דורשים טיפול ישיר בוריקוצלה, אלא מאפשרים לבעלי וריקוצלה לעקוף את בעיות הפוריות שלהם ולהביא להריון:
  • השבחת זרע – לא משפרים את איכות הזרע הכוללת של המטופל, אך מייצרים דגימה איכותית יותר של תאי זרע ובאמצעותה מביאים להפריה. קראו עוד על השבחת זרע.
  • מיקרומניפולציה – מזריקים ישירות תאי זרע לביציות ובאמצעותן מביאים להפריה. בכך נמנע הצורך להתחשב באיכות הכוללת של הזרע. עוד על מיקרומניפולציה.
  • פתרונות ישירים: פתרונות אלו הם ניתוחיים ומטרתם להפסיק את זרימת הדם הבעייתית בורידי האשך. הדבר נעשה באמצעות קשירה או חסימה של הורידים בהם זוהתה וריקוצלה. סוגי הניתוחים העיקריים:
  • ניתוחים פתוחים – יוצרים חתך בבטן, מוצאים דרך החתך את הורידים הבעייתיים ולאחר מכן קושרים אותם על מנת לחסום בהם את זרימת הדם.
  • ניתוחים לפרוסקופיים – קשירת הורידים ללא צורך בחיתוך נרחב של הבטן, תוך שימוש בלפרוסקופיה. בגישה זו מחדירים כלי ניתוח דרך חתך מינימלי בבטן ומבצעים את הקשירה תוך הנחיית מצלמה שמוחדרת גם כן.
  • צינתור – מחדירים צינור דק וגמיש לוריד במפשעה ומזרימים דרכו חומר שמאפשר לזהות את הורידים הבעייתיים. לאחר מכן, חוסמים את הורידים הבעייתיים באמצעות כדוריות מיוחדות.
  • מהי יעילות ניתוח וריקוצלה ?

     

    מספר חודשים לאחר ניתוח וריקוצלה חלק גדול מהגברים מצליחים לחזור ולייצר זרע תקין ולהשיג הריון באופן ספונטני ללא טיפולים. בחלק מהגברים חל שיפור בפרמטרים של בדיקת הזרע וזה מאפשר לטפל בטיפולי פוריות פחות חודרניים. יש לציין כי אצל חלק מהטופלים ניתוח וריקוצלה אינו מצליח לשפר את איכות הזרע ולעתים אצל חלק מהמטופלים קיים צורך בניתוח נוסף בעקבות חזרת וריקוצלה לורידים אחרים.

    לסיכום, ניתן לראות כי וריקוצלה הינה סיבה מרכזית לבעיות פוריות אצל הגבר. קראו עוד על בעיות פוריות. חשוב לציין שניתן לאבחן את הבעיה ולטפל בה בצורות שונות.

    תוכלו לקרוא מאמרים נוספים בנושא ‫‬תרופות פריון וטיפולי פוריות. ‫כיצד לבחור רופא מטפל ו‫מתי לפנות אל מומחה לפוריות אשר יוכלו לעזור לכם בתהליך קבלת ההחלטות. כמו כן, תוכלו לקרוא אודות רופאים נבחרים של האתר.

    מאמר זה נבדק ואושר על ידי דוקטור יחזקאל לנדי
    רופא בבית חולים לנשים, קמפוס בילינסון, מרכז רפואי רבין.

    יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
    שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

    ⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

    אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעיצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

    Scroll to Top