בדיקת פוריות (Fertility Tests) - רשימת בדיקות נפוצות

בדיקת פוריות נעשית במטרה לזהות את בעיית הפוריות ולהציע את הטיפול הטוב ביותר עבור בני הזוג. במאמר זה ננסה לפרט רשימה של בדיקות שונות המבוצעות בהקשר של פוריות הגבר או האישה.

היות וגיל האישה הוא אחד הגורמים המשפיעים על הצלחת טיפולי הפוריות [מעל גיל 35 פוריות האישה דועכת בקצב מהיר ואחרי גיל 40 הסבירות שאישה תיכנס להריון באופן ספונטני (ללא התערבות) יורדת משמעותית], הזמן הינו גורם משמעותי וקריטי שאין לזלזל בו. (עוד על טיפולי פוריות). לפי כך מומלץ לאישה לבחור את הרופא הטוב ביותר עבורה, רופא בעל ניסיון רב שיענה לכל שאלותיה ויסביר לה מה המשמעות של כל תהליך ומהם סיכויי ההצלחה. (עוד על רופאים נבחרים של האתר).

נציין כי זוהי רשימה כללית בלבד ("רשימת מכולת" של בדיקות נפוצות) – לצורך רקע בסיסי בנושא. מאמר זה נועד לספק ידיעה כללית ורקע על הבדיקות השונות אולם בכל מקרה יש לפעול לגופו של עניין בהתאם לייעוץ הרפואי המתאים. בהמשך נפרט יותר על כל אחת מבדיקות הפוריות הללו.

להלן מספר בדיקות נפוצות בהקשר לבעיות פוריות אליהן תופנו על ידי הרופא:

בדיקת מעקב אחר המחזור החודשי של האישה

האישה מנהלת מעקב אחרי מחזור הווסת שלה. על האישה למדוד את חום גופה (נקרא גם חום השחר), וכן לחפש שינויים גופניים, יש לבצע את מדידת החום מיד לאחר היקיצה. באמצעות המעקב האישה תוכל לדעת האם ומתי מתרחש הביוץ ולתכנן את מועד קיום יחסי המין כך שיותאם לזמן הביוץ.

בדיקות דם

לעיתים ייתכן כי בני הזוג יאלצו לבצע מגוון בדיקות דם וזאת על מנת לבדוק את מצב בריאותם הכללי ואת רמת ההרומונים בדם. לעיתים נדרשת האישה לבצע סדרת בדיקות דם על מנת לראות כיצד משתנים ההורמונים שלה במהלך ימי המחזור החודשי. (הערה: "פרופיל הורמונאלי" מתבצע בין הימים ה 2-5  למחזור החודשי, לרוב ביום ה- 2-3).

בדיקת אולטראסאונד

בדיקות האולטראסאונד מיועדות הן לגברים והן לנשים. אצל האישה סורקים את השחלות על מנת לוודא כי מתפתחים זקיקים, הבדיקה נעשית קרוב למועד הביוץ. כמו כן מסתכלים על רירית הרחם לראות שהיא מתאימה לקליטה והשרשת הריון ומסתכלים על החצוצרות לוודא שאין נוזל בתוכן העשוי להפריע במעבר הביצית המופרית לרחם. אצל הגבר נסרקים האשכים במטרה לזהות האם יש בעיה בכלי הדם העוטפים את שק האשכים והאם יש בעיה כלשהיא באשך עצמו.

בדיקת זרע

בבדיקת זרע, נלקחת דגימת זרע מהגבר והיא מועברת למעבדה. במעבדה נבדק ריכוז הזרעונים (לפחות 20 מליון למ"ל), קצב ההתקדמות, וצורה (מורפולוגיה). ייתכן והגבר יאלץ לבצע את הבדיקה מספר פעמים שכן התוצאות יכולות להשתנות מבדיקה לבדיקה.

בדיקת PCT בדיקה לאחר קיום יחסי מין

בדיקת עמידות זרע הגבר להפרשות האישה. הבדיקה מבוצעת במהלך ימי הפוריות של האישה. הזוג מתבקש לקיים יחסי מין 4 עד 12 שעות לפני הבדיקה, לאחר מכן נלקחת דגימה מהפרשות האישה. במעבדה נבדקת יכולת ההישרדות של תאי הזרע בתוך הפרשות צוואר הרחם.

היסטרוסקופיה

בדיקת "היסטרוסקופיה אבחנתית" הינה בדיקה אשר במהלכה מוכנס צינור דק המכיל סיב אופטי ועדשה ובאמצעותו מסתכלים על חלל הרחם, על רירית הרחם ועל צידן הקרוב של פתחי החצוצרות. הבדיקה יכולה להתבצע במהלך כל החודש פרט לזמן הדימום הוסתי. מטרת הבדיקה להדגים את מבנה חלל הרחם והרירית ולבדוק את התאמתם להשרשת הריון. ניתן לבצע את הבדיקה בהרדמה וללא הרדמה. במידה ונדרשת פעולה פולשנית יותר כגון לקיחת דגימה (ביופסיה) מהרירית או נדרשת הסרת מחיצה תוך רחמית מתבצעת הבדיקה מראש בהרדמה כללית ומכונה "היסטרוסקופיה ניתוחית".

צילום רחם

צילום רחם הינה בדיקה המתבצעת מיד לאחר הדימום הוסתי ובמהלכה מוזרק חומר ניגוד לחלל הרחם. בזמן זה מתבצעת סידרת צילומים אשר מטרתם להדגים את מבנה חלל הרחם, מבנה החצוצרות ולבדוק האם המעבר מחלל הרחם לחצוצרות פתוח. בדיקה זו יש לבצע מיד לאחר הדימום הוסתי ואסור לקיים יחסי מין עד למועד הבדיקה, כמו כן ניתן לבצע את הבדיקה תחת השימוש בגלולות. הגבלות אלו נועדו על מנת להבטיח כי הבדיקה לא מתבצעת בהריון.

לפרוסקופיה

לפרוסקופיה הינו ניתוח אשר במהלכו מסתכלים אל תוך חלל הבטן באמצעות צינורות דקיקים המכילים מערכת עדשות וסיבים אופטיים. מחדירים את הצינורות אל דופן הבטן דרך פתחים קטנים. מטרת הבדיקה הינה איתור סיבות רפואיות לבעיית פוריות (לדוגמא: חסימת חצוצרות כתוצאה מהדבקויות, מומים רחמיים).

לסיכום, ראינו כי קיימות בדיקות שונות לצורך זיהוי בעיות הפוריות, חלק מהבדיקות נעשות במקביל וזאת על מנת לחסוך בזמן ולאתר את הבעיה במהירות. כאמור, תקופת טיפולי הפוריות החל מבירור בעיית הפוריות דרך טיפולי הפוריות ועד קבלת ההיריון יכולה להיות ארוכה ולכן לבחירת הרופא המתאים יש חשיבות, שכן הוא ילווה את האישה לאורך כל התהליך (עוד על כיצד לבחור רופא? ). כמו כן תוכלו לקרוא אודות רופאים נבחרים של האתר.

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top