תרומת ביצית [Egg Donation]

תרומת ביצית הינה הליך רפואי המאפשר לרבים להגשים חלום ולהביא ילד לעולם. בעשור האחרון חלו שינויים רבים באורח החיים של הנשים. העלייה בגיל בני הזוג בעת הנישואים והרצון להביא ילדים לעולם בגיל יחסית מאוחר, העלו את הצורך במענה רפואי טיפולי עבור זוגות ונשים יחידניות שרוצים להרות ולא מצליחים מסיבות שונות כגון: איכות ביציות ירודה או היעדר ביציות. במאמר זה נפרט על תהליך תרומת ביצית.

מהי תרומת ביצית?

תרומת ביצית הינה הליך רפואי בו שואבים ביציות מתורמת בריאה וצעירה ומפרים אותן בזרע של בן הזוג המטופל או בזרע תורם. אחרי מספר ימים, על פי מספר הביציות המופרות וקצב חלוקת העוברים, מחזירים את הביצית לרחם של הנתרמת, בתהליך שדומה בעיקרו להזרעה תוך רחמית. לשלב זה ישנה חשיבות רבה מאוד בתזמון המדויק של החזרת העוברים.

תרומת ביציות – התהליך

תהליך תרומת הביציות וההגבלות השונות לגביו, משתנים בין מדינות (כלומר, במדינות שונות איסורים והגבלות שונים לגבי הליך תרומת הביציות). בדרך כלל התורמות נשארות אנונימיות והן מקבלות תמורה כספית עבור הזמן ואי הנוחות הכרוכים בהליך תרומת הביציות. מטופלת הזקוקה לתרומת ביצית בישראל פונה למומחה פריון או למרפאות פוריות שיציעו לה מספר אפשרויות טיפול. לקבלת הצעות ומידע נוסף אודות אפשרויות הטיפול ניתן למלא את הפרטים בטופס זה.

האישה התורמת:

אישה הרוצה לתרום ביציות עוברת סדרת בדיקות דם לגילוי מחלות זיהומיות כגון: דלקת נגיפית של הכבד, איידס (HIV) ולעתים גם בדיקות גנטיות המומלצות ע"י איגוד הגנטיקאים הישראלי. בנוסף, נעשה בירור מעמיק אודות עברה הרפואי (הריונות קודמים, מחלות כרוניות), היסטוריה רפואית משפחתית  וגם הערכה לגבי המצב הנפשי של התורמת. המאפיינים החיצוניים של האישה (גובה, משקל, צבע שיער, צבע עיניים), מוצאה ולעתים גם השכלתה, מקצועה והישגיה הלימודיים (ציונים מהאוניברסיטה/מבחני משכל) מתועדים.

בישראל, כאשר מדובר בתורמת ישראלית, כל המידע לגביה נכנס למאגר ממוחשב, והנתרמת יכולה לציין את העדיפויות ואת המאפיינים החיצוניים החשובים לה מצד התורמת (הליך זה מתבצע  באופן אנונימי).

במרבית המדינות זהותה של התורמת נשארת חסויה. בארה"ב ובמדינות מסוימות באירופה לעתים מוצגת לבני הזוג תמונה של התורמת מילדותה. מאחר שבמרבית המדינות לא מתבצעות בדיקות גנטיות מקיפות לתורמת, ייתכן וימליצו לבקש מבחנת דם של התורמת. זאת על מנת שניתן יהיה להשלים את הבדיקות הגנטיות במכון גנטי בישראל בהתאם למוצא של התורמת ועל פי המלצות איגוד הגנטיקאים בישראל.

תרומת ביצית - קבלי הצעות ומידע

הרשמי עכשיו, חינם וללא התחייבות,

וקבלי הצעות יחודיות ומידע ממרפאות תרומת ביצית! מרפאות מובילות יצרו קשר לרוב תוך 48 שעות (2 ימי עסקים)
שירות זה לא מיועד לנשים המעוניינות לתרום ביציות בעצמן.

  • השירות חינם – אינו כרוך בתשלום.
  • שירות זה לא מיועד לנשים המעוניינות לתרום ביציות בעצמן.
  • הפניה תטופל לרוב תוך 2 ימי עסקים.
  • פרטיותך חשובה, לא יעשה שימוש במידע מעבר להתקשרות.

האישה הנתרמת:

המטופלת שזקוקה לתרומת ביצית מקבלת פרטים לגבי עלות הטיפול, ומספר הביציות שינתנו לה מהצוות הרפואי של מרפאת תרומת ביצית.  את הביציות מביאים לארץ בשילוב עם מומחה הפריון המטפל. לעתים, בהתאם לחוזה הנחתם,  תתקבל התחייבות למספר מינימלי של עוברים באיכות טובה. לקבלת מידע נוסף ממרפאות מובילות אודות ההליך והעלויות ניתן למלא את הפרטים בטופס זה. 

מקובל ליידע את הנתרמת האם ביציות מאותה תורמת יגיעו באותו מחזור טיפול לעוד מטופלות. זהות התורמת נשארת אנונימית ולא ניתן לברר את זהותה. ישנן מעט מרפאות, בעיקר בארה"ב, בהן התורמת מסכימה לחשיפת פרטים בנוגע לזהותה כאשר הילד מגיע לגיל 18. בארץ ובאירופה כאמור, התורמת נשארת אנונימית.

הנתרמת חייבת בד"כ לקבל טבליות הורמונליות המכילות אסטרוגן ובהמשך פרוגסטרון, לצורך הכנת רירית הרחם וסנכרון החזרת העוברים לרחם.

התורמת, לעומתה, תקבל סדרה של זריקות להשראת ביוץ על מנת שניתן יהיה לשאוב משחלותיה ביציות בשלות. בד"כ יחולקו הביצות שהתקבלו בין 2-3 נתרמות וזאת על מנת להוזיל את עלות הטיפול עבור כל אחת מהנתרמות.

נכון להיום, זמן ההמתנה לתרומת ביציות מתורמת ישראלית יהיה לרוב ארוך, לאור העובדה שיש כמות גדולה של נתרמות הזקוקות לביציות מאשר תורמות בפועל. למרות מגמת העליה במודעות ובהיענות בקרב נשים ישראליות להתנדב לתרום, היא עדין אינה מספקת את הביקושים לתורמת מקומית.

הסיבות המרכזיות לביקוש העולה לתורמת ישראלית, קשורות לתחושת הביטחון של הנתרמת, שכן התהליך מתבצע תחת פיקוח משרד הבריאות הישראלי. נקודה מהותית נוספת היא העובדה שהצוות המקצועי נפגש באופן אישי עם התורמת ומתרשם ממנה באופן ישיר, ולא רק מניירת שנשלחה מחו"ל.

אי לכך, מרבית הביציות נתרמות על ידי נשים בחו"ל. למרות שיש מרכזים איכותיים במערב אירופה, בעיקר בספרד, הרי שמטעמי עלות מרבית התורמות שמשמשות נשים מישראל מקורן במזרח אירופה. מספר מומחי פוריות ומרפאות פוריות עומדים בקשרי עבודה שוטפים עם מרכזים באוקראינה, צ'כיה, קפריסין ועוד.

בחלק מהמקרים הטיפול כולו נעשה בחו"ל ואז יש להעביר את הזרע (של בן הזוג או מתרומה) קפוא לחו"ל או שבן הזוג טס במיוחד על מנת למסור דגימה של זרע למעבדה בחו"ל. חשוב לבדוק כי המעבדה בחו"ל היא ברמה גבוהה, מוכרת על ידי הגורמים הבריאותיים הרשמיים בארץ ובחו"ל ומתמחה בתרומת ביצית. לקבלת מידע נוסף בנושא תרומת ביצית לחצי כאן.

המעבדה בחו"ל מפרה את הביצית הנתרמת על ידי הזרע. במידה והתרחשה הפריה, הרי שכל שנשאר הוא להחזיר את הביציות המופרות לתוך רחמה של הנתרמת. הדבר יכול להתרחש במרפאה בחו"ל במידה והאישה טסה לשם או שהעוברים מועברים חזרה לישראל (טריים באינקובטור נייד או מוקפאים במיכל של חנקן נוזלי). כפי שנכתב קודם לכן, לפני החזרת הביציות המופרות, האישה הנתרמת עוברת טיפול עם טבליות אסטרוגן המעבה את רירית הרחם ובהמשך עם נרות פרוגסטרון לצורך הכנת הרחם להשרשת העובר.

במידה והעובר השתרש בהצלחה ברחמה של המטופלת, על האישה להמשיך את התמיכה ההורמונלית, ולפנות לרופא המטפל להמשך מעקב הריון שיבטיח תוצאה מוצלחת ומשמחת.

תרומת ביציות ‫-‬ החוק בישראל

חוק תרומת הביציות אושר ביוני 2010, אך רק בנובמבר 2011 פורסמו התקנות שאמורות לאפשר את ישומו. החוק מסדיר את תהליך תרומת הביציות עבור נשים בין הגילאים 18 – 54 אשר אינן יכולות להרות מסיבה רפואית.

החוק אוסר על סחר בביציות ומאפשר לראשונה גם לנשים אשר אינן נמצאות בתהליכים של טיפולי פוריות לתרום את ביציותיהן. על מנת לקבל תרומת ביצית בארץ, על האישה המטופלת לקבל אישור מועדת האישורים לשאיבת ביציות מתורמת מתנדבת ורק כאשר האישור בידיה היא תוכל לחפש תורמת מתאימה.

החוק גם מחייב רישום של זהות התורמת והנתרמת, דבר שיאפשר זיהוי הליך התרומה כאשר הצאצאים שלהן יבקשו להתחתן בישראל וזאת על מנת למנוע אפשרות של נישואי קרובים בשגגה. החוק בארץ לא מתייחס לזוגות בני אותו מין ובעצם לא מאפשר עבורם תרומת ביצית.

מי הן הנשים העושות שימוש בתרומת ביציות?

במדינת ישראל כיום לא מתנהל מעקב מסודר אחרי מספר הנשים הזקוקות להליך תרומת ביצית או מספר הנשים אשר הרו בעזרת תרומת ביצית. ההערכה המקובלת היא כי אלפי נשים זקוקות לתרומת ביצית.

נשים הזקוקות לתרומת ביצית פונות אל המרכזים הרפואיים העוסקים בתחום: בתי חולים בהן קיימת אופציית תרומת ביצית או מרפאות פוריות פרטיות שעוסקות בתרומת ביצית.

לרוב, נשים העושות שימוש בתרומת ביצית הינן:

  • נשים עם בעיה מולדת בייצור הביציות.
  • נשים אשר עברו טיפולי פוריות והוכח כי איכות ביציותיהן אינה גבוהה.
  • נשים בנות 45 שנה ויותר, היכן שהסיכוי להרות מביציותיהן בטיפולי פריון הינה אפסית.
  • זוגות חד מיניים
  • מקרים מיוחדים בהליכי פונדקאות בחו"ל.

תרומת ביצית - קבלי הצעות ומידע

הרשמי עכשיו, חינם וללא התחייבות,

וקבלי הצעות יחודיות ומידע ממרפאות תרומת ביצית! מרפאות מובילות יצרו קשר לרוב תוך 48 שעות (2 ימי עסקים)
שירות זה לא מיועד לנשים המעוניינות לתרום ביציות בעצמן.

  • השירות חינם – אינו כרוך בתשלום.
  • שירות זה לא מיועד לנשים המעוניינות לתרום ביציות בעצמן.
  • הפניה תטופל לרוב תוך 2 ימי עסקים.
  • פרטיותך חשובה, לא יעשה שימוש במידע מעבר להתקשרות.

אילו נשים יכולות לתרום ביציות‫?‬

תרומת ביצית מישראלית (בהתאם לחוק תרומת הביציות):

  • התורמת צריכה להיות, אלמנה, גרושה או רווקה, בת 21-35 בריאה בגופה ובנפשה.
  • אישה תוכל לתרום ביצית רק שלוש פעמים במהלך חייה, ובין תרומה לתרומה יהיה הפרש זמן של שישה חודשים לפחות.
  • כל תורמת תוכל לתרום מהביציות שלה לתשע נשים לכל היותר.
  • התורמת והנתרמת תהיינה בנות אותה הדת.
  • התורמת והנתרמת צריכות להישאר אנונימיות במהלך התהליך.
  • חל איסור על התורמת והנתרמת להיות קשורות בקשר דם ומשפחה.
  • התורמת צריכה להיות בעלת אזרחות ישראלית.
  • במידה והתורמת מדת שונה/ללא דת או נשואה/ידועה בציבור, והנתרמת מסכימה לקבל ביציות מתורמת זו, עליה לקבל אישור מוועדת חריגים של משרד הבריאות.
  • על התורמת לבצע סדרת בדיקות ובינהם: ספירת דם, כימיה (דם) גילוי מחלות מין ומחלות ויראליות, ועוד
  • לפי החוק, על התורמת לבצע בדיקה גנטית אחת בלבד (בדיקת X-שביר).  במידת הצורך, התורמת תבצע בדיקות גנטיות נוספות לפי יעוץ גנטי של רופא מומחה.
  • על התורמת לעבור הערכה פסיכולוגית ולוודא שהיא בריאה בנפשה.
  • על התורמת להופיע מול ועדת אישורים של בית החולים לקבלת אישור סופי לתרומה. ועדה זו כוללת רופאים, פסיכולוג, עובד סוציאלי, עורך דין ונציג ציבור/דת.
  • רק לאחר מתן אישור זה ניתן לחפש ההתאמה בין התורמת לנתרמת.

תרומת ביצית - קבלי הצעות ומידע

הרשמי עכשיו, חינם וללא התחייבות,

וקבלי הצעות יחודיות ומידע ממרפאות תרומת ביצית! מרפאות מובילות יצרו קשר לרוב תוך 48 שעות (2 ימי עסקים)
שירות זה לא מיועד לנשים המעוניינות לתרום ביציות בעצמן.

  • השירות חינם – אינו כרוך בתשלום.
  • שירות זה לא מיועד לנשים המעוניינות לתרום ביציות בעצמן.
  • הפניה תטופל לרוב תוך 2 ימי עסקים.
  • פרטיותך חשובה, לא יעשה שימוש במידע מעבר להתקשרות.

בחו"ל (הנשים תורמות תחת חוקי תרומת הביציות בארצות השונות):

  • הנשים הינן צעירות ובריאות בגופן ונפשן.
  • נשללה, ככל הניתן, היסטוריה של בעיות רפואיות או נפשיות במשפחה של התורמת.
  • חלק מהמרכזים בחו"ל עושים בדיקות גנטיות בסיסיות לתורמות, כמו כרומוזום X שביר או קריוטיפ. מומלץ לקבל יעוץ גנטי לפני ביצוע הטיפול, כך שבן הזוג יוכל לעשות בדיקות לשלילת נשאות של מחלות גנטיות בהתאם למוצא התורמת. על פי רוב יבקשו דגימת דם של התורמת מחו"ל על מנת שיהיה אפשר לבצע בדיקות גנטיות נוספות במעבדות בארץ.

כפי שניתן לראות, תרומת ביציות מחו"ל כרוכה בפחות בירוקרטיה ולכן נחשבת לזמינה יותר. החוק שמסדיר את מתן תרומת ביציות נחקק ב 2011 ומאז, עדין קיים מחסור בביציות לנשים הזקוקות לתרומה בארץ. הדבר נובע, ככל הנראה, בעיקר ממורכבות החוק החדש שמעמיסה שלבים בירוקרטיים ומצריכה אישור של הועדה על כל שלב בטיפול. כמו כן המודעות והרצון של נשים בריאות בישראל לתרום את ביציותיהן אינה גבוהה, והזמינות של ביציות בישראל נמוכה משמעותית מבחו"ל. עם זאת, יש לציין כי חלה עליה בעשור האחרון בביקוש וברצון לקלוט ביציות מישראל, שכן איכות הטיפול ובדיקות הרקע נעשים בסטנדרטים גבוהים שמתווה משרד הבריאות, והליווי הצמוד והמקומי לאורך התהליך ע"י רופאים ישראלים, מספק שקט וביטחון לנתרמות פוטנציאליות.

תרומת ביציות בישראל

כפי שצוין קודם לכן, חוק תרומת הביציות מיושם בארץ, אך קשה עדיין להשיג תרומת ביצית מתורמות ישראליות עקב זמני ההמתנה ממושכים. נשים הנזקקות לתרומה מסתייעות בד"כ בביציות שנתרמו על ידי תורמות מזרח אירופאיות, וההחזרה מבוצעת בישראל או במקום בו בוצעה ההפריה בחו"ל, לרוב, באוקראינה, צ'כיה או קפריסין. בתי החולים ומרפאות הפוריות המובילות מספקים מספר מסלולים לתרומת ביצית. באפשרותה של נתרמת הביצית לבחור את המסלול אותו תרצה לבחור. לקבלת מידע נוסף אודות המסלולים השונים ניתן למלא את הפרטים בטופס זה

בנוסף קיימת אפשרות לבצע את טיפול תרומת הביציות גם בארה"ב, בארה"ב ניתן לקבל פרטים רבים יותר על התורמת ועל זהותה, אך הטיפול שם יקר מאוד וכרוך גם בהוצאות נסיעה ושהייה גבוהות.

נושאים הלכתיים בתרומת ביציות:

קיימות מספר סוגיות הלכתיות הנוגעות בעניין תרומת ביצית.

אחת הסוגיות ההלכתיות העיקריות  היא סוגיית קביעת אם היילוד. האם היא האישה התורמת – הביולוגית או האם היא האישה הנתרמת – שברחמה מבוצעת ההשתלה של העובר.

ההשלכות לגבי מי נחשבת כאם רלוונטיות בשני מישורים: על מנת לאסור בעתיד נישואי קרובים, (במיוחד אם התורמת היא ישראלית), ושנית מהי דתו של הנולד? האם יש חיוב להעביר אותו גיור מחמיר, או שמא הוא נולד יהודי ולא גר.

במקרים אלה ההמלצה היא לכל אישה דתיה להתייעץ עם הרב שלה כדי לקבל תשובה מסמכות רבנית מוכרת.

בנוסף לסוגיית האם, ישנם גופים בישראל המספקים שירות של ליווי ופיקוח הלכתי (בתשלום) על התהליך של התרומה בארץ ובחו"ל. למידע נוסף עבור תרומת ביצית, לחצי כאן.

מהם הסיכונים בתרומת ביצית ‫?‬

בין הסיכונים המרכזיים לתורמת ניתן למנות:

  • דימום או זיהום מדיקור השחלה בהליך השאיבה.
  • גירוי יתר של השחלות‫.‬
  • תסביב של השחלה המגורה.
  • צורך בהרדמה כללית בעת השאיבה.

בין הסיכונים המרכזיים לנתרמת ניתן למנות:

  • חשיפה למינונים גבוהים של ההורמון אסטרוגן בעת הכנת רירית הרחם.
  • באופן תיאורטי הנתרמת עלולה להידבק בכל מחלה זיהומית של התורמת כמו איידס או דלקת נגיפית של הכבד, למרות שהדבר לא הוכח בפועל.
  • הסיכוי להריון מרובה עוברים הוא פועל יוצא של מספר העוברים שמוחזרים לרחם.

תרומת ביצית ‫-‬ מהן העלויות ‫?‬

להלן מספר דוגמאות לעלויות של הליך תרומת ביצית, כמובן שקיימים הבדלי עלויות רבים ויש לבדוק כל מקרה לגופו. באפשרותך למלא את פרטייך בטופס זה ולקבל מידע נוסף אודות העלויות של הליך תרומת הביצית ממרפאות הפוריות המובילות, לפי המסלולים השונים.

העלויות של הליך תרומת הביצית ממרפאות הפוריות המובילות, לפי המסלולים השונים:

  • בארץ העלות לאגרת אישור רפואי לתרומת ביצית מישראלית עומד על כ-10,000 ₪ . זהו המחיר הבסיסי לתרומה אחת, אך לסכום זה מתווספות עלויות נוספות (בדיקות נוספות, מספר טיפולים וכו') הסכום יכול להגיע לכ-20,000 ש"ח ואף יותר. יש לציין שבחלק מהמקרים קופות החולים מספקות החזר של עד 12,000 ₪.
  • עלות של תרומת ביצית מתורמת באירופה נע בין 4,000 עד 8,000 אירו, לא כולל טיסות ושהות. המחיר תלוי במרפאה שבה ניתנת התרומה. במחיר כזה בדרך כלל מתחייבים לפחות ל 6 ביציות בשלות ולפחות ל2 עוברים באיכות גבוהה. יש מרפאות שמעניקות "פיצוי" של עוד מספר ביציות במידה והטיפול נכשל.
  • טיפול בארה"ב יכול להגיע לסכום של 80,000 דולר ויותר.
  • העלות בבית החולים הדסה עבור תרומת ביצית מצ'כיה נעה בין כ 28,000 ל- 36,000 ש"ח.

לאחר החזרת מספר עוברים לרחם, יתכן כי יוותרו עוברים עודפים. במידה ואכן יוותרו עוברים עודפים הם יוקפאו באם איכותם גבוהה. הדבר כרוך בד"כ בעלות נוספת של 500 עד 1000 אירו, וכן תלוי במשך אחסון העוברים. לעתים ישמרו העוברים שהוקפאו ביחידת ההפריה בה טופלת בישראל, ולפעמים הם יוותרו ביחידה בחו"ל. במקרה זה, לפעמים, יתכן ויהיה צורך לנסוע שוב לחו"ל.

תרומת ביצית - קבלי הצעות ומידע

הרשמי עכשיו, חינם וללא התחייבות,

וקבלי הצעות יחודיות ומידע ממרפאות תרומת ביצית! מרפאות מובילות יצרו קשר לרוב תוך 48 שעות (2 ימי עסקים)
שירות זה לא מיועד לנשים המעוניינות לתרום ביציות בעצמן.

  • השירות חינם – אינו כרוך בתשלום.
  • שירות זה לא מיועד לנשים המעוניינות לתרום ביציות בעצמן.
  • הפניה תטופל לרוב תוך 2 ימי עסקים.
  • פרטיותך חשובה, לא יעשה שימוש במידע מעבר להתקשרות.

תרומת ביצית ‫-‬ בתי החולים

החזר קופות החולים מכבי וכללית, כאשר יש ברשותך ביטוח משלים מורחב מעל לשנה (מכבי מגן זהב או כללית פלטינום), הינו של עד 75% מההוצאות, כאשר תקרת ההחזרים היא כ- 11,000 ש"ח והיא ניתנת לשני טיפולים. קופ"ח מאוחדת ולאומית נותנות החזר נמוך באופן משמעותי (שימי לב: בכל מקרה, אנו ממליצים כי תבדקי את הנושא ישירות מול הקופה בה את מבוטחת). יש לציין כי בדרך כלל אין החזר מעל גיל 52. על מנת לקבל החלטה מושכלת, ניתן למלא את הפרטים בטופס כאן ותקבלו מידע נוסף והצעות ממרפאות פוריות מובילות.

תרומת ביצית – בתי החולים

לא כל יחידות ההפריה החוץ גופית מציעות כיום אפשרות של תרומת ביצית. הדבר מקובל בעיקר ביחידות הפרטיות וכמעט כל מומחי הפוריות עוסקים בכך.

לכל יחידת הפריה מסלול משלה, שכן כל בית חולים יכול לבחור מול איזו מרפאת פוריות בחו"ל לפעול. כך לדוגמא בית החולים אסותא נמצא בקשר עם מרכז בקייב ובית החולים הדסה עובד עם מרפאה בצ'כיה.

עלות הנסיעה לחו"ל כלולה לעתים במחיר של תרומת ביצית, אך במרבית המקרים רק יסייעו לכם לארגן את סידורי הנסיעה. יש לבדוק מה מציעים במסלול מרפאת הפוריות בה בחרתם ולבחור את המסלול המועדף עליכם.

בתי החולים דרכם ניתן לבצע טיפולי תרומת ביצית:

  • בית החולים אסותא
  • בית החולים הדסה
  • בית החולים אלישע
  • בית חולים איכילוב
  • בית החולים שערי צדק
  • המרכז הרפואי שמיר (בית החולים אסף הרופא)
  • בית החולים הרצליה מדיקל סנטר
  • המרכז הרפואי בני ציון

לסיכום, במידה ואישה נמצאת בטיפולי פוריות ואיננה מצליחה להיכנס להריון בשל כמות ואיכות ביציות נמוכה או במידה והאישה בת 45 שנה ויותר, הרי שהרופא המטפל ימליץ על תרומת ביצית. כיום ניתן לבצע תרומת ביצית בעיקר על בסיס ביציות שמקורן בחו"ל. התהליך זמין, אך הינו יקר ומורכב. הליכי תרומת ביצית נעשים בליווי הרופא המטפל, חשוב כי תוכלי לבחור רופא עליו תוכלי לסמוך ולהרגיש בנוח מולו. תוכלי לעיין ברשימת רופאים נבחרים של האתר ולקרוא על כיצד לבחור מומחה לפוריות. כמו כן, תוכלו לקרוא על פונדקאות.‬

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופ' גליה אורון
 מנהלת היחידה לפוריות ולהפריה חוץ-גופית במרכז הרפואי כרמל.

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעיצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

Scroll to Top