10 סיבות - למה לא כדאי לדחות את הפניה למומחה לפוריות

חוששים כי אינכם מצליחים להכנס להריון ספונטני, ריכזנו עבורכם 10 סיבות עיקריות מדוע בתחום הפוריות כדאי לפנות ולהתייעץ עם מומחה לפוריות, ומוטב מוקדם מאשר מאוחר.

1) גיל האישה – משמעות לגבי הסיכויים להריון.

גיל האישה הינו הפרמטר המשמעותי ביותר להצלחת טיפולי הפוריות. אומנם ההתקדמות הטכנולוגית מדהימה ובשנים האחרונות נרשמה עליה בהצלחת טיפולי הפוריות אך עדיין גיל האישה הינו שחקן מרכזי.

פוריות האישה בגיל 35 (ואף לפניו) דועכת בקצב מהיר, כל דחיה בפגישה עם מומחה לפוריות מקטינה משמעותית את סיכויי ההצלחה של טיפולי הפוריות. (ראי פוריות האישה כתלות בגיל האישה). רופאים רבים ממליצים כיום להתייעץ עם מומחה פוריות ולבצע בדיקות פוריות גם לאחר מספר חודשים מועט של נסיונות להרות, במיוחד במידה וגיל האישה גבוה.

2) את מתחת לגיל 35 – גם כדאי לפנות.

במידה והנך מתחת לגיל 35 אך מרגישה כי אינך מצליחה להיכנס להריון כדאי לסמוך על תחושותייך בעניין ולהתייעץ עם מומחה לפוריות, ייתכן ובמהלך הבירור תגלי היסטוריה רפואית משפחתית של בעיות פוריות בגיל צעיר או ייתכן ותגלי כי את סובלת משחלות פוליצסטיות או אנדומטריוזיס מה שיכול להשפיע על פוריותך.

במקרים רבים נשים מתחת לגיל 35 נמצאות בריאות ופוריות אך חשוב להבין כי מתח מתמיד, לחץ, חרדות והרצון להיכנס להריון, יכולים להשפיע על פוריות האישה. פניה אל מומחה לפוריות גם בגיל צעיר יכולה להרגיע אותך. במידה ומומחה הפוריות אכן יאשר כי הנך בריאה ופורייה וכי עליך להמשיך לנסות להיכנס להריון בדרך הטבעית הדבר יפחית מהלחץ והחרדה וכתוצאה מכך יעזור להריון ספונטני.

3) פוריות הגבר

בעידן המודרני גברים, לעיתים, דוחים את מועד הקמת המשפחה עד לאחריי גיל 40. מחקרים חדשים הוכיחו כי גיל הגבר משפיע על פוריות הגבר. לאחר שנות ה-40 לחייו איכות תאי הזרע של הגבר יורדת בצורה משמעותית. איכות תאי הזרע משפיעה על היווצרות ההריון והצלחתו. גברים נוטים להדחיק את בעיית הפוריות ולדחות את מועד הבדיקות. חשוב להבין כי בדיקות הפוריות עבור הגבר הן בדיקות פשוטות ואינן פולשניות, בדיקות אלו יכולות לשלול את בעיות פוריות הגבר הנפוצות (ספירת זרע נמוכה, בעיה בתנועתיות והחיות של תאי הזרע ובעיה במבנה הזרע). במידה ובן זוגך קרוב לגיל 40 כדאי להתייעץ עם מומחה לפוריות ולבצע בדיקות פוריות לאיכות תאי הזרע.

4) עלויות של פגישת יעוץ עם מומחה פוריות

מדינת ישראל הינה אחת המדינות המובילות בעולם בתחום הפוריות. מלבד ההתקדמות המדעית והידע הרב בנושא מדינת ישראל הינה אחת המדינות היחידות אשר מממנת את טיפולי הפוריות עד הילד השלישי. טיפולי פוריות הינם הליך יקר אשר יש להיערך אליו בהתאם אך ניתן לקבל החזרים בחלק מהביטוחים הפרטיים בהם אתם מבוטחים. השקעה בבחירת מומחה הפוריות הכי טוב עבורך הינה השקעה ארוכת טווח בהצלחת טיפולי הפוריות שלך, שכן רופא מיומן שאיתו את מרגישה בנוח הינו הרופא שיביא אותך לתוצאות הטובות ביותר בזמן הקצר ביותר. יש לברר עם כל קופה ו/או מזכירה של הרופא אליו מתעתדים ללכת, מהי עלות הפגישה בהתאם לסוג הביטוח בו הנכם מבוטחים מאחר וההחזרים שונים מרופא לרופא ומביטוח לביטוח. (לדוגמא ביטוח משלים בקופות החולים).
ההמלצה שלנו, קבעי עם לפחות שני רופאים מומחים שונים, שמעי דיעות שונות, התרשמי מהרופא ומהכימיה איתו ורק אז קבלי החלטות – קבעי פגישה עכשיו!

5) בחירת הרופא המומחה

טיפולי פוריות עלולים להיות טיפולים יקרים הדורשים זמן ודורשים מבני הזוג הקרבה רבה. חשוב להשקיע זמן ולבחור את הרופא המתאים ביותר עבורכם, כבר בתחילת הדרך, על מנת להגיע לתוצאות הטובות ביותר, בזמן הקצר ביותר. חשוב לפנות מראש לרופא מקצועי, בעל מוניטין, ובעל ניסיון רב שכן לניסיון הרופא חשיבות רבה – ניתן להניח כי רופא בעל ניסיון רב אשר ראה מקרים רבים יעניק את הטיפול הטוב ביותר עבור כל אישה. טיפולים שגויים עלולים לגזול זמן רב ולהעביר את האישה ובן זוגה מפחי נפש רבים. עוד על בחירת מומחה לפוריות ועל רופאי פוריות נבחרים של האתר.

6) מתי לפנות אל מומחה לפוריות?

במידה והנך מתחת לגיל 35 הרי שההמלצה 'הקלאסית' הינה לנסות להיכנס להריון במהלך תקופה של 12 חודשים, במידה ואחרי שנה של יחסי מין בלתי מוגנים האישה לא נכנסת להריון יש לפנות אל מומחה לפוריות.
כיום רבים ממליצים לבצע פגישת ייעוץ עם מומחה לפוריות גם לאחר מספר חודשים מועט (כמובן שיש לשקול כל מקרה לגופו).במקרים הבאים מומלץ לפנות לרופא במיידי לאחר מספר ניסיונות מועטים (אין צורך לחכות 12 חודשים): גיל אמהי מעל גיל 35, בעיית פוריות ידועה אצל האישה או הגבר, בעיות גנטיות ידועות המצריכות אבחון טרום השרשתי או תרומת ביצית.

7) למה חשוב לפנות אל מומחה פוריות ולא רק לקרוא מידע באינטרנט

האינטרנט הוא מקור ידע נהדר לכל הרוצים להעמיק בנושא בעיות הפוריות ולהבין לפרטי פרטים מה הבעיה, מהן הבדיקות ומהם הטיפולים המקובלים. מלבד מידע מדעי מעמיק האינטרנט מלא בפורומים ובלוגים השייכים לנשים שעברו או נמצאות בטיפולי פוריות והן חולקות את הידע הרב שצברו עם הגולשות האחרות, בעלות הבלוגים משתפות בחויותיהן מספרות על הקשיים השונים, על הבדיקות והתוצאות. בעוד שסיפורים מהאינטרנט אכן יכולים להרגיע אותך ותוכלי להרגיש תחושת הזדהות עם אחת או יותר מהבנות הנמצאות בפורום/בבלוג חשוב לזכור כי כל אישה שונה מחברתה ולכן גם אם נראה לך כי התסמינים שלך זהים לתסמינים של אישה אחרת ייתכן ותסבלו מבעיות פוריות שונות. חשוב לזכור כי אין תחליף למידע מקצועי ישירות מרופא מומחה לטיפולי פוריות. פגישה עם מומחה לפוריות ובחינה מדוקדקת של המצב בשילוב עם עולם האינטרנט מהווים שני חלקים שיוצרים את השלם.

8) בחירה ברופא ברמה הגבוהה ביותר

טיפולי הפוריות הינם תהליך מורכב, יקר ולעיתים מתיש, התהליך דורש אנרגיה רבה מבני הזוג בכלל ומהאישה בפרט. ניתן להקל על התהליך באמצעות בחירת מומחה לפוריות (ראי רשימה רופאים נבחרים), יש להניח כי רופא מתאים יקצר את אורך התהליך הנדרש עד לקבלת ההיריון הרצוי. בנוסף, במקרים רבים כדאי לשקול תמיכה נפשית בעת ביצוע הטיפולים, (ראי גם רשימת פסיכולוגיות בתחום פריון, רשימת מלוות בתחום הפוריות)

9) כיצד להחליט אל איזה מומחה לפוריות ללכת

במידה והחלטת לפנות אל מומחה לפוריות באפשרותך לאתר רופא דרך קופת החולים אליה את שייכת, באמצעות המלצות מחברות, קריאה באינטרנט ושוטטות בבלוגים ובפורומים השונים המוקדשים לנושא. באתר זה ריכזנו מספר מומחי פוריות, מהמובילים בתחום בישראל- רשימת רופאים נבחרים בפוריות.

10) כיצד לבחור את הרופא המתאים ביותר

בחירת המומחה המטפל הינה בחירה אישית ומושפעת מאוד מאופי האישה ודרישותיה מהרופא. מומלץ לקבוע פגישת ייעוץ עם 2-3 מומחים לפוריות וזאת על מנת להתרשם מהרופא פנים אל פנים (ולא רק מהמלצות של חברות או המלצות מהאינטרנט), לשמוע את דעתו המקצועית בנושא בעיית הפוריות, להבין על אילו טיפולי פוריות ממליץ הרופא, להרגיש כימיה בינך לבין הרופא ועוד. טיפולי הפוריות הינם טיפולים שעלולים להמשך לטווח ארוך (לעיתים שנים) ולכן כדאי להתעכב על בחירת הרופא על מנת לבחור את הרופא המתאים ביותר עבורך.

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופ' גליה אורון
 מנהלת היחידה לפוריות ולהפריה חוץ-גופית במרכז הרפואי כרמל.

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top