פוריות האישה כתלות בגיל האישה

בעידן המודרני יותר ויותר נשים בוחרות לסיים לימודים אקדמאיים, להתחיל לעבוד ולפתח קריירה. מתחילת שנות העשרים שלהן ועד שנות השלושים לחייהן נשים רבות עסוקות בהשגת מטרה זו. בשלב בו מרגישה האישה כי היא מוכנה להקים משפחה ולהביא ילדים לעולם היא מגלה שאין זה פשוט כל כך למרות שבריאותה תקינה והיא מרגישה טוב.

האישה עשויה להיתקל בקשיים להביא ילד לעולם ואם בשנות העשרים לחייה הדבר שהכי חששה ממנו היה היריון לא רצוי הרי שבשלב מאוחר יותר היא כמהה להריון.

ישנן מספר סיבות לבעיות פוריות אצל האישה (עוד על בעיות פוריות), אחת הסיבות הינה גיל האישה. במאמר זה נפרט על הקשר בין גיל האישה לבין פוריותה.

מחקרים הראו כי שיא הפוריות אצל האישה הוא החל משנות ה-20 המוקדמות ועד לשנות ה-30 בחייה, בתקופה זו הסיכוי להרות הוא הגבוה ביותר (במידה ולא ידוע על בעיות רפואיות כלשהן). החל מגיל 35 פוריות האישה דועכת בקצב מהיר ואחריי שנות ה-40 הסיכוי להרות יורד משמעותית.

פוריות האישה – הסיבות לדעיכה:

האישה נולדת עם כל הביציות שלה, כ 300-400  אלף ביציות (חשוב להבין כי במהלך חייה של האישה לא נוצרות ביציות חדשות), פחות מאלף מתוך הביציות יבשילו ויעברו את מסלול המחזור החודשי. כל חודש מבשילה ביצית אחת מועד הבשלת הביצית נקרא מועד הביוץ וזהו חלון הפוריות בו אישה יכולה להיכנס להריון. במהלך השנים מזדקנות הביציות וכמות ההורמונים המופקת גם היא משתנה. שינויים שכאלו עלולים לגרום לביוץ לא סדיר, דבר המקשה על תהליך הכניסה להריון. לא רק ביציות האישה מזדקנות עם השנים, מערכת הרבייה הכוללת את השחלות, החצוצרות, הרחם והנרתיק עוברת שינויים במהלך השנים.

כחלק מהמחזור החודשי רירית הרחם מתעבה ומוכנה להשתרשות הביצית ולקליטת ההריון. במהלך השנים אותה רירית נעשית דקה יותר דבר המקשה על קליטת ההריון וגורם להפלות. במקרים בהם הביצית עדיין תקינה ופורייה לא יתרחש הריון כי רחם האישה לא יוכל להכיל הריון זה.

תופעה נוספת העלולה להווצר קשור לנרתיק האישה אשר מייצר נוזלי סיכה המקלים על מעבר תאי הזרע לתוך רחם האישה, עם השנים נוזלי הסיכה נעשים עוינים יותר עבור תאי הזרע. כלומר גם אם הביצית תקינה ורירית הרחם עבה מספיק, במקרה כזה, לא יושג הריון שכן תאי הזרע לא שורדים את המעבר מהנרתיק לרחם.

חשוב לזכור כי דעיכת הפוריות הינה תהליך טבעי ונורמלי לחלוטין המתרחש בגופה של כל אישה. אין שום סיבה להתבייש בתהליכים העוברים בגופך או להרגיש אשמה. עם התקדמות הרפואה והפריצה בתחום טיפולי פוריות יותר ויותר נשים בגיל 35 ומעלה נכנסות להריון.
הרפואה מציעה טיפולים רבים לנשים עם בעיית פוריות. הטיפולים מותאמים לסוג בעיית הפוריות. יש לזכור כי הסיכוי להיכנס להריון מעל גיל 40 נמוך מאוד, וסיכויי הצלחת הטיפולים צונחים בצורה משמעותית. מקרים בהם נשים מצליחות להיכנס להריון מעל גיל 40 אלו מקרים נדירים אשר אינם מייצגים את הכלל. הריונות מגיל 48 ומעלה הם רובם ככולם תוצאה של תרומת ביצית.
מכיוון שגיל הינו אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הצלחת טיפולי הפוריות מומלץ לאישה מעל גיל 35 להשקיע מחשבה בבחירת הרופא מטפל. יש להניח כי רופא מתאים יקצר את אורך התהליך הנדרש עד לקבלת ההיריון הרצוי. (לקריאה נוספת אודות מתי לפנות אל מומחה לפוריות).
נזכיר כי כל רופא מטפל בצורה שונה. על הרופא להתאים את סוג הטיפול לסוג בעיית הפוריות וגם אז באפשרותו לבחור האם להתחיל את הטיפולים מהטיפול הפשוט ביותר (כגון מתן כדורי איקוקלמין, הליך השבחת זרע) או האם עליו לא לבזבז זמן יקר ולהתחיל בטיפולים יותר מסובכים כגון הפריה חוץ גופית או מיקרומניפולציה. (עוד על הבחירה ברופא מטפל).
בפגישת הייעוץ הראשונה תהיה לכם הזדמנות להתרשם מהרופא. מומחה לפוריות יספק לכם מידע רב אודות אופן הטיפול שלו. הוא יסביר על שלביו השונים של הטיפול ויציג בפניכם את שיטת העבודה שלו. בפגישה זו תוכלו להציג בפני הרופא שאלות ולשתף אותו בחששות. על הרופא להיות שותף לדברים המטרידים אתכם שכן הוא ילווה אתכם לזמן מה.

לסיכום, ראינו כי קיים קשר ישיר בין פוריות האישה לגיל האישה. ואכן מעל גיל 35 דועכת פוריות האישה בקצב מהיר. כניסה להריון בגיל מתקדם עלולה לקחת זמן ותצריך התערבות רפואית וביצוע טיפולי פוריות. כמובן שגיל האישה איננה בעיית הפוריות היחידה ובעיות נוספות עלולות לצוץ כחלק מתהליך הבירור הרפואי (עוד על בעיות פוריות). תוכלו לקרוא עוד על בחירת הרופא המטפל וכן על רופאים נבחרים של האתר.

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופ' גליה אורון
 מנהלת היחידה לפוריות ולהפריה חוץ-גופית במרכז הרפואי כרמל.

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעיצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top