אנדומטריוזיס – [Endometriosis]

אנדומטריוזיס [Endometriosis] הוא מצב גניקולוגי שכיח יחסית, עם מגוון ביטויים קליניים, המשפיע בעיקר על נשים בגיל הפוריות. אנדומטריום הינו השם הלועזי של רירית הרחם, ולכן המונח אנדומטריוזיס מתייחס למצב שבו ישנה רקמה דמוית רירית רחם שנמצאת לא במקומה, מחוץ לרחם. רקמה זו יכולה להימצא על השחלות, מאחורי הרחם וברצועות המחוברות אליו, על החצוצרות, על איברים צמודים כמו שלפוחית השתן, ובמקרים נדירים מאוד אף במקומות מרוחקים כמו הריאות.

 

אנדומטריוזיס – איך נוצר?

ישנן מספר תיאוריות בנוגע לסיבה להיווצרות הנגעים של הרירית מחוץ לרחם אך המנגנון עדיין לא ברור. יש המציעים כי מדובר ברירית שעוברת "אחורה" לאגן בזמן המחזור במקום לצאת דרך הנרתיק. סברות אחרות טוענות כי ישנו כשל חיסוני שמונע מתאי הרירית להתפרק כאשר הם במקום לא מתאים, או שמדובר ממש בשינוי של תאים בחלל הבטן שהופכים לתאים הדומים לרירית הרחם.

מהם תסמיני המחלה?

יש לזכור כי כשליש מהנשים יכולות לא לבטא כלל את התסמינים. המאפיינים הנפוצים הם כאב אגן כרוני, כאבים לפני ובזמן המחזור, כאבים בזמן קיום יחסי מין, כאבי גב והפרעות במערכת העיכול כמו כאבי בטן ויציאות רכות בזמן הווסת. אנדומטריוזיס אף גורמת במקרים רבים לאי פריון. ההערכה היא שכ-30% מהנשים המטופלות בהפריה חוץ גופית סובלות מאנדומטריוזיס. קראו עוד על ‫‬הפריה חוץ גופית.

כיצד מאבחנים אנדומטריוזיס?

אבחנה של אנדומטריוזיס נחשדת כאשר יש תסמינים מתאימים, בדיקה גניקולוגית וממצאים מתאימים כמו ציסטות שחלתיות גדולות, אך אבחנה סופית יכולה להתבצע רק בדגימה ניתוחית בה נבדקת רקמה המאשרת את האבחנה. הצורך בלפרוסקופיה לאישור האבחנה או לטיפול ייקבע ע"י הרופא שישקול את כדאיות התהליך מול חומרת התסמינים, התגובה לטיפול תרופתי וסיבות אפשריות אחרות לאי פריון.

מהו הטיפול?

הטיפול באנדומטריוזיס מורכב מטיפול תרופתי או ניתוחי. הטיפול אינו יכול לרפא את המחלה אלא נועד להקל על התסמינים ולנסות לשפר את סיכויי הכניסה להריון בנשים עם אי פריון. התרופות הנפוצות להקלה על כאבים הן משככי כאבים נוגדי דלקת או טיפולים שנועדו לדכא את הגירוי ההורמונאלי לרקמת האנדומטריוזיס כמו גלולות למניעת הריון, תכשירי פרוגסטרון הניתנים דרך הפה או בהתקן תוך רחמי, מדכאי ביוץ כמו דקפפטיל ואנדרוגנים (הורמון זכרי) כמו דנזדול. לכל התרופות ישנן תופעות לוואי עליהן כדאי לשמוע מהרופא המטפל. במקרים בהם הכאב חמור ואינו מוקל או שהוחלט כי ייתכן ובעיות הפריון נובעות מאנדומטריוזיס, יש הממליצים על טיפול ניתוחי, בד"כ בעזרת לפרוסקופ המוכנס דרך הטבור, ובו מוסרים הנגעים וההידבקויות שנוצרו על ידם. מכיוון שאנדומטריוזיס משפיע ככל הנראה גם בצורות אחרות על הפריון מלבד הפגיעה המכאנית הישירה, ניתוח להסרת הנגעים לא מבטיח את שיקום הפריון באופן מלא. לעיתים, ייתכן כי הרופא המטפל ימליץ על טיפולי הפריה העוקפים למעשה את המכשולים המכאניים. טיפול זה מועדף כאשר יש סיבה נוספת לטיפולי הפריה (עוד על ‫‬הפריה חוץ גופית) כגון בעיית זרע, כאשר האנדומטריוזיס הוגדר כחמור, כאשר האישה אינה מעוניינת בניתוח או שגילה יחסית מבוגר.
//

לסיכום, אנדומטריוזיס [Endometriosis] הוא מצב גניקולוגי שכיח יחסית, המשפיע בעיקר על נשים בגיל הפוריות, מצב זה עלול לגרום לכאבים שונים. הטיפול באנדומטריוזיס מורכב מטיפול תרופתי או ניתוחי ונועד להקל על התסמינים השונים ועשוי לשפר את סיכויי הכניסה להריון בנשים עם אי פריון.

תוכלו לקרוא מאמרים נוספים בנושא ‫‬תרופות פריון וטיפולי פוריות. ‫כיצד לבחור רופא מטפל ו‫מתי לפנות אל מומחה לפוריות אשר יוכלו לעזור לכם בתהליך קבלת ההחלטות. כמו כן, תוכלו לקרוא אודות רופאים נבחרים של האתר.
*ביטויים נוספים: אנדמטריוזיס, אינדומטריוזיס, אינדמטריוזיס, אדנומיוזיס, אנדומיטריוזיס, אנדומיוזיס, אנדומטריאוזיס, אנדרומטריוזיס

מאמר זה נבדק ואושר על ידי דוקטור יחזקאל לנדי
רופא בבית חולים לנשים, קמפוס בילינסון, מרכז רפואי רבין.

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעיצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

Scroll to Top