מיקרומניפולציה - ICSI

מיקרומניפולציה (ידוע גם כ ICSI Intracytoplasmic Sperm Injection או כהחדרת זרע אל הציטופלסמה של הביצית), הינה אחד מסוגי הפריה חוץ גופית. כאשר ההבדל המהותי בין השניים מתקשר לשלב בו הופכת הביצית הבשלה לביצית מופרית.
במהלך תהליך מיקרומניפולציה (Micromanipulation ICSI) מוזרק תא זרע בודד ישירות לתוך הביצית (במקום הנחה של נוזל הזרע יחד עם הביציות בתנאי מעבדה, כפי שמתקיים בתהליך הפריה חוץ גופית – IVF) .
למי נועדו טיפולי מיקרומניפולציה:
טיפולי מיקרומניפולציה (Micromanipulation ICSI) נועדו בעיקר כאשר בעיית הפוריות מופיעה אצל הגבר. בעיות פוריות נפוצות אצל הגבר:
  1. בעיה בצינורית הזרע – חסימה בצינורית הזרע אשר מונעת מעבר של תאי זרע
  2. ספירה נמוכה- כמות תאי הזרע בתוך נוזל הזרע נמוכה מדיי
  3. בעיה במבנה הזרע הקרוי מורפולוגיה
  4. בעיה בתנועתיות ובחיות של תאי הזרע
עוד על בעיות פוריות אצל הגבר.
כיצד מתבצע תהליך המיקרומניפולציה:
תהליך המיקרומניפולציה (ICSI) דומה מאוד לתהליך ההפריה החוץ גופית (IVF) וההבדל היחיד הוא בשלב ההפריה של הביצית. להלן מפורטים שלבי ההפריה בקיצור (להסבר מפורט ראו מאמר בנושא הפריה חוץ גופית).
הגברת הביוץ
שאיבת ביציות
הכנה והשבחה של תאי הזרע
ביום שאיבת הביציות ייתן בן הזוג זרע בכלי מיוחד. תאי הזרע יעברו תהליך של השבחת זרע במעבדה במטרה למצוא את תא הזרע האיכותי ביותר מבחינת מבנה/צורה ותנועה. במידה ותאי זרע לא נמצאים בכלל בתוך נוזל הזרע ניתן לשאוב תאי זרע ישירות מהאשכים או לבצע ביופסה לאשכים בניסיון למצוא תאי זרע תקינים.
תהליך ההפריה
לאחר שאיבת הביציות והשבחת תאי הזרע, נבחרים תאי זרע האיכותיים ביותר לצורך הפריית הביצית. באמצעות מיקרומניפולטור (מכשיר מיקרוסקופ), מוזרק תא הזרע ישירות לתא הביצית. המזרק חודר את השכבה המגינה על הביצית ובכך מבטיח את כניסת הזרע לתוך הביצית.
החזרת עוברים לרחם האישה
מעקב אחר בריאות האישה והתפתחות ההריון
באיזה שלב מציע הרופא טיפולי מיקרומניפולציהICSI:
טיפולי מיקרומניפולציה אינם האופציה הראשונה המוצעת לבני הזוג הסובלים מבעיות פוריות. וזאת מכיוון שמיקרומניפולציה מדלגת על שלב הברירה הטבעית ובכך מעלה סוגיות אתיות רבות. כמו כן ייתכן כי בעת ביצוע מיקרומניפולציה יועבר זיהום אל תוך הביצית ועדיין לא ברור מה מידת ההשפעה של זיהום בביצית על מומים העלולים להתפתח בעובר בנוסף הטיפול יקר ודורש אנשי מקצוע מנוסים. מסיבות אלו ישנם תנאים מקדימים, אשר בדרך כלל קודמים לביצוע טיפול מיקרומניפולציה:
  • אי פריון על רקע גברי (מספר נמוך של תאי זרע/תנועתיות או מורפולוגיה נמוכים), העדר מוחלט של תאי זרע בנוזל זרע המחייב הפקת זרע מהאשך עצמו.
  • כשלון הפריה חוץ גופית.
  • כמו כן נהוג לחלק את הביציות ל ivfו ICSI על מנת לבדוק את שיעור ההפריה בכל אחת מהשיטות.
מיקרומניפולציה – יעילות השיטה
שיעורי ההפריה בשיטת ICSI דומים ל IVF  רגיל. בנוסף לכך חשוב לזכור כי ICSI מאפשר הריונות לזוגות שאחרת היו לא פוריים כלל (כגון מקרים בהם הזרע מופק מהאשך עצמו בשל העדר תאי זרע בנוזל הזרע).
מיקרומניפולציה – בטיחות השיטה
בטיחות המיקרומניפולציה (ICSI) וה IVF הינו נושא שנוי במחלוקת בשל פרסומים סותרים בספרות המדעית. ישנם דיווחים על עליה בשיעור המומים ועליה במקרים של איחור התפתחותי בקרב ילדי הפריה חוץ גופית. עד כה לא הוכח אם עליה זו נובעת מהטכנולוגיה הנמצאת בשימוש או נעוצה בגורם האי פריון הראשוני – בין אם אצל הגבר או אצל האישה. כמו כן חשוב לזכור כי טכנולוגיה של הפריה חוץ גופית מעלה את שיעור ההריונות מרובי העוברים – הריונות אשר מאופיינים בסיכון מוגבר ללידה מוקדמת, סיבוכי פגות ושיעור מומים מעט גבוה יותר.
לסיכום, ניתן לראות כי טיפול המיקרומניפולציה דומה בשלביו להפריה חוץ גופית (עוד על הפריה חוץ גופית). אך עם זאת שונה במהותו מטיפול באמצעות הפריה חוץ גופית. עוד בנושא טיפולי פוריות. כמו כן, תוכלו לקרוא עוד על רופאים נבחרים של האתר .

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופ' גליה אורון
 מנהלת היחידה לפוריות ולהפריה חוץ-גופית במרכז הרפואי כרמל.

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעיצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top