הערכה פסיכולוגית לפונדקאית, בן זוגה וההורים המיועדים

מאת: דורית נוי שרב‎ – פסיכולוגית קלינית מומחית.

 

תהליך הפונדקאות הואתהליך אינטנסיבי ומורכב, טעון מבחינה רגשית וכרוך בהרבה אי ודאות. לכן החוק בישראל דורש שהן המועמדת והן זוג ההורים המיועדים יעברו, בנוסף לסינונים רפואיים ואחרים, גם איבחון פסיכולוגי באמצעות ריאיון ומבחנים פסיכולוגיים.

האיבחון מוסיף הערכה אובייקטיבית של גורם מקצועי, אשר יביא בחשבון תכונות חשובות וגורמים רגשיים ויתאם ציפיות. הבוחן/ת חייב להיות פסיכולוג קליני מומחה בעל מספר שנות ניסיון, במיוחד בתחום של בעיות פוריות ופונדקאות.

במאמר הנוכחי נעסוק בהערכה הפסיכולוגית של הפונדקאית, בן זוגה וההורים המיועדים.

מאמר זה יסקור 3 היבטים:

  • התכונות הרצויות של המועמדת
  • הערכת בן הזוג של המועמדת לפונדקאות, ויחסי הזוג
  • הריאיון הזוגי
  • התכונות הרצויות של המועמדת:

    • אישה בעלת דימוי עצמי ודימוי גוף חיובי, בעלת עמדה חיובית וניסיון טוב עם היריון ולידה.
    • בעלת אינטליגנציה בתחומי הנורמה, ובעלת כוחות נפשיים ויכולת התמודדות פעילה עם קשיים ומצבי לחץ.
    • בעלת יכולת להתמיד במשימה שבחרה לאורך זמן, תוך אחריות, אמינות והגינות. חשובה הפנמה של נורמות מוסריות וחברתיות, ויחד עם זאת עליה להיות בעלת עצמאות מספקת ואף מידה של העזה, כך שלא תושפע יתר על המידה מתגובות שליליות אפשריות של הסביבה, היות והליך הפונדקאות אינו הליך שגרתי.
    • בעלת מידה סבירה של בשלות ואיתנות נפשית, (תוך הערכה של בעיות נפשיות חמורות בהווה או בעבר).
    • חשוב שתהייה לה סביבה תומכת – בן זוג, משפחה או חברים קרובים. באם אין, יש לשקול איך לספק לה תמיכה אחרת.
    • בעלת יכולת לקיים קשר של שיתוף פעולה לאורך זמן, תוך גמישות והתחשבות, וללא פיתוח תלות יתר.
    • בעלת יכולת להתמודד עם אובדן, להיפרד ולהתנתק בלי עודף של רגשי אשם וכעס שכן בסוף התהליך עליה להיפרד מהתינוק וגם מההורים המיועדים, איתם נוצרו קשרים רגשיים מורכבים.

    בהערכת המניעים להיכנס להליך פונדקאות על הפסיכולוג/ית להעריך מניעים גלויים וסמויים, כשהרצוי הוא שילוב של מניעים כלכליים עם מניעים רגשיים ואלטרואיסטים כגון הרצון להעניק ולסייע לאישה או לזוג שאין ביכולתם להרות וללדת.
    כן יש להעריך את טיב הקשר שלה עם ילדיה, ויכולתה לשתפם בדרך נאותה בתהליך.

    הערכת בן הזוג של המועמדת לפונדקאות ויחסי הזוג:

     

    במידה והמועמדת נשואה או חיה עם בן זוג, יש בכך יתרון רב מבחינת מערכת התמיכה ותחושת הביטחון והאיתנות של הפונדקאית. זאת בתנאי שבן הזוג אמנם שותף מלא וולונטרי בהליך זה.

    ההערכה הפסיכולוגית נעשית באמצעות ריאיון אישי, ולאחריו ריאיון של בני הזוג ביחד.
    בריאיון נעשית הערכה אישיותית של יציבות נפשית, גמישות והסתגלות למצבים חדשים, התייחסות לגבולות, שליטה בדחפים אמינות ושיקול דעת.
    עלי הגבר להיות בעל בטחון עצמי מספיק חזק בעצמו ובגבריותו, בעל קשר קרוב ואיכפתי לבת הזוג.

    נעשית הערכה אם הגבר מגלה נכונות לתמוך בבת הזוג ובמטרה הנוכחית, מבין את הקשיים הכרוכים בתהליך, ומוכן לוותר על סיפוקים מסוימים כגון: יחסי אישות בתקופות הנדרשות, מילוי חלק מתפקידי בת זוגו בטיפול בבית ובילדים במצבים כגון שמירת היריון, בעל יכולת ליצור יחסי שיתוף פעולה עם הזוג המיועד, ואף להתחבר אמפתית למצוקתם.

    הריאיון הזוגי:

     

    במסגרת הראיון הזוגי מתבצעת הערכה של המערכת הזוגית, עד כמה יש חברות ומסירות הדדית, עד כמה יש נכונות של שניהם להתגייס למשימה המשותפת הזו.
    מסוגלות ונכונות לתמוך בבת הזוג הפונדקאית גם בזמני מצוקה. חשוב לזכור שהתהליך לא תמיד מצליח – יש כישלונות בהחזרה, לעתים הפלות, לעתים צורך בשמירת היריון או סיבוכי לידה.

    לאחר כתיבת ההערכה יש גם פגישת משוב בה על המאבחן לאפשר תגובה של המועמדת למסקנותיו, ובהתאם גם להעריך את מידת התמיכה או הליווי שהמועמדת, ילדיה, ו/או בן זוגה יזדקקו להם בשלבים שונים של התהליך.

    בהצלחה…

    מאמר זה נכתב על ידי דורית נוי שרב, פסיכולוגית קלינית בכירה.

    בעלת ניסיון רב באבחון פונדקאיות, בני זוגן והורים מיועדים, יעוץ וליווי בתהליך הפונדקאות. מדריכה בפסיכותרפיה ודיאגנוסטיקה, מטפלת בטיפול אישי דינאמי וטיפול קצר מועד, מטפלת זוגית מוסמכת בגישת האימאגו – חידוש הרומנטיקה, משברים בזוגיות, התמודדות עם קשיי פוריות. ניתן ליצור עימה קשר בטלפון 052-3806975.

    אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעיצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

    יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
    שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

    ⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

    Scroll to Top