פוריות - מתי לפנות אל מומחה לפוריות

כניסה להריון עלולה להיות תהליך ממושך אפילו כאשר שני בני הזוג פוריים וצעירים ולא קיימת בעיית פוריות הנראית לעין. ככלל לאישה פורייה וצעירה יש סיכוי של 20% להרות בכל חודש נתון (תוכלו לקרוא עוד על תהליך הביוץ). ולכן הסטטיסטיקה קובעת כי 90% מהזוגות יצליחו להרות במשך שנה של ניסיונות. 10% האחוזים הנותרים יהיו בעלי בעיית פוריות מסויימת.

נזכיר מהי בעיית פוריות: בעיות פוריות אצל בני זוג מוגדרות כחוסר יכולת להביא ילד לעולם לאחר קיום יחסי מין בלתי מוגנים במשך שנה שלמה, בעיות פוריות יכולות להתבטא אצל נשים, גברים ואף אצל שני בני הזוג.

ברגע שבו החלטת כי את רוצה להיות אמא מומלץ לעקוב אחריי מועד הביוץ ולקיים יחסי מין סביב יום הביוץ. ניתן לעקוב אחריי מועד הביוץ באמצעות מדידת חום השחר וכן על ידי ערכות ביוץ (עוד על זיהוי מועד הביוץ).

"המרוץ לתינוק" והרצון להקים משפחה או להרחיב משפחה עלול להפעיל לחץ רב על האישה, זכרי כי אינך לבד – ישנן עוד נשים כמוך, אשר מתקשות להרות. בעיות פוריות נפוצות יותר ויותר בשנים האחרונות ולכן אין שום סיבה שתרגישי לא בנוח לפנות לייעוץ בנושא פוריות או לרופא מומחה לפוריות. לקריאה נוספות בנושא תמיכה פסיכולוגית בטיפולי פוריות.

חשוב להבין כי במידה ואכן קיימת בעיית פוריות רופא מומחה יוכל לאתר את הבעיה ולספק את הטיפול המתאים והטוב ביותר. חשוב לזכור כי פוריות האישה יורדת בקצב מהיר לאחר גיל 35 ולכן יש חשיבות גדולה  לבחירה מהירה ברופא המטפל הנכון.

במידה ואינך מצליחה להיכנס להריון והחלטת כי הגיע הזמן ללכת אל מרפאת פוריות הנך צריכה לעמוד באחד  מהקרטריונים הבאים:

  1. שנה של קיום יחסים בלתי מוגנים בנסיון להרות הוא בדרך כלל תנאי להתחלת קבלת טיפול פריון במקרים בהם האישה מתחת לגיל 35
  2. במצבים הבאים ניתן לקצר את זמן ההמתנה לפחות משנה: גיל אמהי מעל גיל 35, בעיית פוריות ידועה אצל האישה או הגבר, בעיות גנטיות ידועות המצריכות אבחון טרום השרשתי או תרומת ביצית.

לעיתים, לא קל להכיר בעובדה כי לאחד מבני הזוג יש בעיית פוריות, חשוב להבין כי אין אשמים ולכן אין צורך להיות מובכים, נהפוכו כדאי להכיר בעובדות ולפנות לעזרה מקצועית. (עוד על כיצד לבחור רופא).

תוכלו להתחיל בכך שתפנו לגניקולוג שמכיר את האישה ועורך לה את הבדיקות הקבועות אחת לחצי שנה, במידת הצורך רופא זה יפנה אתכם למומחה בתחום הפריון, מומחה לפוריות יקבע מועד לפגישת ייעוץ בה תצטרכו להביא תיעוד של העבר הרפואי שלכם (עוד בנושא פתיחת התיק הרפואי). חשוב לציין כי מומחה לפוריות יכול להיות חלק ממרפאת פוריות או מכון פוריות.

פגישת הייעוץ עם מומחה פוריות הינה המקום לשאול שאלות, לשתף את הרופא בפחדים ובדאגות שלכם וכן להתרשם מהאדם העומד מולכם – אל תשכחו, במידה ותבחרו ברופא פוריות הרי שרופא זה ילווה אתכם לאורך התהליך אשר עשוי להיות ארוך ובסופו תהפכו להורים. חשוב לבחור מומחה פוריות שתרגישו איתו בנוח שתוכלו לסמוך על שיקול הדעת שלו ועל החלטותיו. (תוכלו לקרוא עוד על רופאים נבחרים של האתר).

לסיכום ראינו כי בעיית פוריות מוגדרת כחוסר יכולת להביא ילד לעולם לאחר קיום יחסי מין בלתי מוגנים במשך שנה שלמה וכן אם ידועות בעיות רפואיות (כגון:זיהומים או מחלות) אשר מונעות מהאישה להרות ללא התערבות של הרפואה. יש לזכור כי הדבר יכול להצטייר כמביך אך אין טעם בהתעלמות מהבעיה ולקוות שהיא תיפתר מעצמה. אם את רוצה להקים או להרחיב משפחה מומלץ, לרוב, לפנות בהקדם לרופא מומחה (עוד על כיצד לבחור רופא מומחה). כמו כן , תוכלו למצוא רשימה של רופאים נבחרים של האתר.

מאמר זה נבדק ואושר על ידי פרופ' גליה אורון
 מנהלת היחידה לפוריות ולהפריה חוץ-גופית במרכז הרפואי כרמל.

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעיצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top